50.000 ugeaviser blev midt i denne uge – som det sker hver uge – fordelt til postkasserne. 31.000 eksemplarer af Ugeavisen Svendborg (udgivet af Fynske Medier) og 19.000 eksemplarer af Østkysten(udgivet af GOG-koncernen). Forklædt som journalistisk stof viderebringer begge ugeaviser den historie, som Svendborg Kommune via en pressemeddelelse har fortalt alle landets medier om. Problemet er imidlertid, at pressemeddelelsens indhold er forkert – eller lad os skrive det som det er: Løgn.

Allerede selvsamme dag, som Svendborg Kommune udsendte pressemeddelelsen, kunne Svendborgs NetAvis afsløre (læs her), at det ikke var korrekt, at en kontrolaktion på Egeskov Marked havde afsløret 149 personer i at lave socialt snyd. Kommunens talsmand i denne sag, afdelingsleder i Borgerservice, Bjørn Pedersen, erkendte blankt, at oplysninger var forkert. Man havde antruffet 149 personer på førtidspension, kontanthjælp, dagpenge eller lignende, som gav en hånd med i standene på markedet. Det er bare ikke i sig selv ulovligt – det erkendte den kommunale talsmand. Og senere har kommunens kommunikationschef, Kim Barren, som skrev pressemeddelelsen, indrømmet det samme (læs her).

HJERNEN SLÅET FRA

Masser af danske medier slog den kritiske journalistiske hjerne fra – og videreformidlede ”nyheden” fra Svendborg Kommune. Ingen gad tjekke, om det nu virkelig forholdt sig, som kommunen skrev. Hvilket er så meget mere overraskende, som kommunen faktisk modsagde sig selv i pressemeddelelsen.

Men de to lokale ugeaviser udkom altså først i onsdags – mange dage efter, at kommunen selv havde indrømmet, at de grove beskyldninger om socialt snyd var forkerte. Så de to ugeavisers såkaldte redaktioner har end ikke de andre mediers – dårlige – undskyldning, at det skulle gå hurtigt. Som nævnt, så udsendte kommunen pressemeddelelsen fredag morgen. Allerede fredag aften kunne man på Svendborgs NetAvis læse afdelingsleder Bjørn Pedersens indrømmelse af, at pressemeddelelsens indhold var forkert – for nu at bruge et pænt ord. Og lørdag rykkede P4 Fyn ud med en ny historie – de havde også bragt de forkerte oplysninger fredag – hvor de på grundlag af Svendborgs NetAvis punkterede kommunens oplysninger.

Det vil sige, at de to ugeaviser både fredag og lørdag i sidste uge kunne læse og høre, at pressemeddelelsen fra kommunen var det rene vrøvl og det, der er værre. Alligevel bringer begge ugeaviser onsdag i denne uge de forkerte oplysninger og grove anklager mod folk på sociale ydelser.

DIREKTE KOPI

I Ugeavisen Svendborg har der – sådan fremstår det – været en journalist inde over historien. I hvert fald er der byline på artiklen. Den er – sådan fremstår det – skrevet af Karl Edvard Hansen. Gu’ er den ej. Karl Edvard Hansen har ændret et par ord og et par sætninger. Men har ellers kopieret kommunens pressemeddelelse direkte over. Men han har altså så også lige husket at sætte sit eget navn på, så det ser ud som en artikel lavet af en journalist. Det er ganske enkelt snyd. Det er at føre læserne bag lyset

I Østkysten står pressemeddelelsen tryk fra ord til andet – uden signatur på. Dermed ligner det en artikel. Hvad det ikke er. Det er kommunens egen pressemeddelelse – det fremgår bare ikke. Det er ganske enkelt snyd. Det er at føre læserne bag lyset.

Den slags ugeaviser er skabt med ét formål – at tjene penge på annoncer. Fred være med det. Problemet for disse ugeaviser er, at det er nemmere at sælge annoncer, hvis de ser ud som en avis – med nyheder og andre artikler. Så derfor har de folk ansat til at fylde hullerne mellem annoncerne. Fred være med det også. Men man behøver jo ikke fylde hullerne med løgn – specielt ikke, når man havde flere dage efter afsløringen af løgnen til at finde noget andet til hullerne.

Det gjorde de to ugeaviser ikke. De fyldte hver et af deres huller med kommunal løgn og lod det fremstå som journalistik. Det er ikke bare dumt. Det er ubehageligt. Og usmageligt.