25 taxa-chauffører i Svendborg strejker nu på 6. uge. Uden at arbejdsgiverne har rokket sig en millimeter. Men nu trues arbejdsgiverne fra uventet side – et politisk initiativ fra Socialdemokraterne på rådhuset kan blive dyrt for taxavognmændene.

Socialdemokrater vil bryde taxa-monopolet

Af Frede Jakobsen

De strejker nu på 6. uge – de taxachauffører i Svendborg, som er organiseret i fagforbundet 3F. Foreløbig uden udsigt til, at arbejdsgiverne igen vil sætte sig til forhandlingsbordet om en ny overenskomst. Nu får de strejkende taxachauffører hjælp fra en uventet kant – fra byrådspolitikere. Socialdemokraterne tager nu skridt til at få kommunen – hvor de har flertal sammen med venstrefløjen – til at tillade et taxa-bestillingskontor mere i Svendborg. Som alternativ til det eneste, som i dag har tilladelsen, vognmændene i Taxa Svendborg, som er en del af Taxa Fyn og dermed underlagt taxa-arbejdsgiverforeningen i Odense. Med andre ord dem, som chaufførerne i Svendborg strejker imod.

Socialdemokraterne præsenterer ikke udspillet som en hjælp til de strejkende taxachauffører, men som en hjælp til borgerne. ”Borgerne holdes som gidsel i denne konflikt. De bliver ikke betjent, som de skal betjenes. Det er ikke en holdbar situation. Fortsætter det her, så kan vi give tilladelse til at åbne endnu et bestillingskontor”, siger det socialdemokratiske byrådsmedlem, Bo Hansen. Han sidder i Udvalget for Kultur og Plan – det udvalg, som politisk beslutter, hvor mange hyrevogne, der må være i byen, godkender taksterne og giver tilladelse til at oprette bevillingskontor.

For et par år siden sagde Svendborg Kommune nej, da Vester Skerninge Bilerne ønskede tilladelse til at oprette et selvstændigt bestillingskontor udenom det, som Svendborg Taxa har tilladelse til. Politikerne krævede for at sige ja, at Vester Skerninge Bilerne skulle holde bestillingskontoret åbent 24 timer i døgnet alle ugens syv dage. Det ville firmaet ikke – derfor fik det ikke tilladelsen.

”Vi tager ikke parti for en af parterne i konflikten. Men borgerne får i dag ikke den service, da skal have. Det skyldes, at vi har en monopol-lignende situation med kun det ene bestillingskontor. Så derfor skal vi da overveje at give tilladelse til endnu et, hvis der er nogen, der er interesseret i at åbne sådan et”, siger Bo Hansen.

Frank Jørgensen, talsmand for de strejkende taxachauffører og næstformand i chaufførklubben under 3F i Svendborg, er glad for udspillet fra Socialdemokraterne. ”Alene forslaget bør kunne få arbejdsgiverne til forhandlingsbordet igen”, siger han og henviser til, at det netop var sådan et initiativ, der for år tilbage fik løst en taxa-konflikt i Randers. Politikerne gav tilladelse til at oprette et bestillingskontor nummer to. Det betød ifølge Frank Jørgensen, at Randers Taxa mistede en omsætning på mellem 14 og 18 millioner kroner til et nyt selskab. Endnu i dag er der to bestillingskontorer i byen: Randers Taxa og Dantaxi. ”Og jeg kunne fint forestille mig, at de nødvendige 10 bevillingshavere i Svendborg og andre steder på Sydfyn ville være med i et nyt bestillingskontor her”, siger Frank Jørgensen.

Udvalget for Kultur og Plan i Svendborg Kommune holder møde i dag. Taxa-sagen er ikke officielt på dagsordenen. Men Bo Hansen siger, at han vil orientere om forslaget om et ekstra bevillingskontor på dagens møde.

De organiserede svendborgensiske taxachauffører strejker, fordi de ikke vil ind under Odense-overenskomsten – den betyder bl.a. lønnedgang, fordi chaufførernes garantiløn afskaffes. Den vil give dem dårligere arbejdstider og opsigelsesvarsler, og så vil den forbyde chaufførerne at tale sammen om løn- og arbejdsvilkår.