Petersen & Sørensens skrot-partner konkurs

Så må Petersen & Sørensen skrotte de to skibe ude på Frederiksø.

Det gav en allerhelvedes ballade og efterfølgende politianmeldelse sidste sommer. Kommunens miljøfolk var helt oppe i det røde felt, da de 24. juni sidste år opdagede, at en gruppe litauiske arbejdere var i gang med at hugge et gammelt svensk krigsskib op på Frederiksø. Uden nogen form for tilladelse. Uden overhovedet at have søgt om tilladelse.

To svenske krigsskibe, det ene halv ophugget, ligger stadig på Frederiksø. Nu bliver de hugget op – skrottet – i løbet af de næste to måneder. Og kommunen har trukket politianmeldelsen tilnbage. Det oplyser kommunens miljø- og teknikdiretør, Kjeld Bussborg Johansen.

Det var firmaet Dansk Totalentreprise Odense, som blev politianmeldt af kommunen sidste sommer. Det var – angiveligt – dette firma, som ejede de to krigsskibe. Og det var dette firma, som havde hyret de litauiske arbejde. Men skrotningen var i gang på et område på Frederiksø, som er lejet af det gamle Svendborg-firma Petersen & Sørensen. Det indrømmede Petersen & Sørensen ikke dengang. Firmaet optrådte som uskyldigheden selv – det havde kun, oplyste dengang firmaets driftsleder Visti Abrahamsson til netavisen, været agent for skibenes ankomst til Svendborg Havn. Ikke mere og ikke andet. Ejeren af Dansk Totalentreprise Odense, Ole Mørk Andersen, oplyste dog dengang til kommmunen, at han havde lejet arealet til skrotning af skibe af Cai Larsen – kendt som Sorte Cai – som ejer Petersen & Sørensen.

Det er politianmeldelsen mod Dansk Totaklentreprise Odense, der  nu er trukket tilbage. Samtidig med, at der er fundet en måde at komme af med de to gamle krigsskibe på. Kommunen har nu brugt en anden lov og givet en tilladelse til skrotningen som det, der kaldes en midlertidig aktivitet. Derfor vil de to skibe være hugget op om senest to måneder.

Og hvem er det, som har fået tilladelsen til den midlertidige aktivitet? Det har såmænd Petersen & Sørensen, som oprindeligt nægtede at have noget med den ulovlige skrotning at gøre. Firmaet har kundgjort, at det ikke yderligere kommenterer sagen. Det er heller ikke lykkedes netavisen at få kontakt til Ole Mørk Andersen på hans lille snes mobilnumre. Han stod officielt – indtil for nylig – som ejer af og ansvarlig for de to gamle skibe. Spekulationen har tidligere været, at Ole Mørk Andersen simpelthen har ageret som stråmand for Petersen & Sørensen. I hvert fald er han nu ude af skrotnings-sagen og Petersen & Sørensen er nu – også officielt – det firma, der stor for skrotningen.

Ole Mørk Andersens to og et halvt år gamle  firma Dansk Totalentreprisen Odense Aps, Risingvej 1 i Odense ville nu også have svært ved at stå for det videre skrotnings-arbejde. Det er – som så mange andre af Ole Mørk Andersens firmaer – gået konkurs i mellemtiden. Et andets af hans firmaer, Ole Materieludlejning A/S, ligeledes med adresse på Risingevj 1 i Odense, er også gået konkurs og ophørte med at eksistere 12. oktober sidste år. Han kender turen, Ole Mørk Andersen, som selv bor på Søvej i Martofte – fra denne adresse har han også haft en række firmaer, som er gået konkurs: Invest 1.10 Aps, gik konkurs i marts sidste år. NSKS Aps. gik konkurs i juni 2008. JKP Aps. gik konkurs i marts 2007. Og Lindegårdens Entreprenør- & Maskin-Station gik konkurs i april 2000.

Tilbage på Ole Mørk Andersens adresse i Martofte er stadig det fire og et halvt år gamle firma Ole Holding Aps. Og desuden oprettede han sidste år to nye firmaer. Det ene registreret på Søvej i Martofte: DK Skrot S.M.B.A. oprettet i september sidste år. Det andet firma er registreret på Brostykkevej i Hvidovre under navnet BIMI Entreprise Aps – et selskab med to binavne. Det ene er BIMI II Aps. Og det andet er et navn, der til forveksling ligner det krakkede Dansk Totalentreprise Odense. Det hedder Dansk Totalentreprise-Fyn Aps.

Men det er altså nu Petersen & Sørensen – og ikke firmaets samarbejdspartner Ole Mørk Andersen – der har fået tilladelse fra kommunen til en såkaldt midlertidig aktivitet, skrotningen af de to gamle svenske krigsskibe, som nu har ligget på og ved Fredriksø, sider samme Petersen & Sørensen meldte deres ankomst en dag i maj sidste år.

Ifølge kommunens miljø- og teknikdirektør Kjeld Bussborg Johansen er det nu dokumenteret, at der ikke er fare for forurening fra f.eks. olie eller asbest ved ophugning af skibene.

”Men hvorfor er det Petersen & Sørensen, der har fået tilladelse til ophugningen. De har jo hele tiden nægtet at have noget med skibene at gøre?.

”Det må du snakke med dem om. Men det er jo for os på et eller andet plan klart, at når Ole Mørk Andersen har lejet en bedding af Petersen & Sørensen til ophugningsarbejdet, så er de jo involveret i sagen. Hvordan de klarer sagen i forhold til Ole Mørk Andersen, det ved jeg ikke noget om”, siger Kjeld Bussborg Johansen, der først og fremmest glæder sig over, at de to gamle skibe snart vil være et problem, som ikke længere eksisterer.