Steen Heinsen

Da McDonald’s i sin tid etablerede sin burgerkæde i Svendborg, afprøvede man en måde at betale de ansatte på, som man ellers kun kender fra gadeludere: Du får kun penge, mens der er kunder. Nul kunder – nul løn.

Filosofien er klar: Der skal omsættes noget i forretningen, før der er penge til at betale løn med. Den gik naturligvis ikke, og der blev lavet en overenskomst for de ansatte i McDonald’s, så de fik en løn som andre mennesker – på nær luderne, der stadig kun får løn, mens de arbejder.

Peter Kjærgaard, der er administrerende direktør i Odense Taxa, har samme filosofi, når han taler om den overenskomst, der har fået 25 taxachauffører i Svendborg til at strejke i foreløbig seks uger. Han siger: En vognmand kan jo ikke betale løn, når bilen holder stille – hvor skulle de penge komme fra?

Odense Taxa er det paraplyselskab, der tegner overenskomst for næsten alle chauffører på Fyn. Det er kun Svendborgklubben i fagforeningen 3F, der har valgt at sige nej til overenskomsten og gå i lovlig strejke.

Overenskomsten fra 1. marts sikrer godt nok en garantiløn på cirka 4.500 kroner om ugen på betingelse af, at en chauffør arbejder 74 timer på 14 dage – altså fuld tid og hos den samme vognmand. Men problemet er, at der ikke er arbejde nok i Svendborg til, at vognmændene kan garantere chaufførerne så mange timer – og dermed er garantilønnen væk. Nul kunder – nul løn.

En chauffør kan være på arbejde på en dårlig vagt uden at få løn – eller blot meget lidt i løn. Han kan heller ikke bare køre hjem og sove på en dårlig nat – det koster en bod, hvis vognen ikke er på gaden uanset kunder.

Imens strejken har stået på, er hyrevognene på Sydfyn blevet kørt af vognmænd, medhjælpende hustruer og skruebrækkere, der alle har knoklet for at dække behovet – med det resultat, at strejken er gået ubemærket hen for de fleste.

En taxachauffør bemærkede, at hvis man tager en vogn hjem fra morgenværtshus, er der en god chance for, at chaufføren er mere træt end passageren. Der er nemlig ingen, der tjekker, hvor mange timer en taxachauffør arbejder, hverken politi eller arbejdstilsyn – en taxachauffør kan arbejde, til han falder om bag rattet.

Det er svært at forstå, hvorfor netop hyrevognsarbejde skal være det rene cowboy-job uden en rimelig lønaftale opgjort på en måde, så man ikke risikerer at skulle have penge med på arbejde.

Det er svært at forstå, hvorfor der ikke gælder regler om maksimal arbejdstid for chauffører, der kører med andre mennesker – det gør der, hvis de kører med svin.

Det er også svært at forstå, hvor chaufførernes fagforening 3F på Fyn er i denne sag. Bortset fra Svendborg har 3F underskrevet den overenskomst, der har udløst strejken her.

(Steen Heinsen, Svendborg, er freelance-journalist).