En radio, en hjemmeside og et helt nyt, glittet månedsmagasin. Dette helt nye medie-samarbejde starter med at gå på jagt efter det, der – ifølge svendborgenserne – gør Svendborg til noget helt særligt.

Radio og hjemmeside starter månedsmagasin

Af Frede Jakobsen

”Jeg er militant og rabiat svendborgenser. Det er det, der driver mig”. Sagde idé-manden bag en ny kampagne, der skal bringe de bedste sider af Svendborg frem i lyset. Ejendomsmægler Uffe Jeppesen. I denne sammenhæng i egenskab af at være formand for bestyrelsen for Radio Diablo. Det var, da han hos Radio Diablo præsenterede et helt nyt medie-samarbejde i byen – mellem to kendte medier og et helt nyt.

Radio, web og print – de tre elementer er med i det nye samarbejde. Og med Svendborg Kommune som makker. Det er Radio Diablo, der er gået sammen med hjemmesiden mitsvendborg.dk om kampagnen, som også betyder, at Svendborg får et nyt 48 sider stort månedsmagasin fra 1. oktober under navnet ”mitsvendborg.dk-MÅNEDSMAGASIN”. Det skal – foreløbig – udkomme i årets tre sidste måneder. Om det fortsætter derefter, tør hverken Uffe Jeppesen, Martin Larsen, Radio Diablo, eller Christian Dan Jensen, mitsvendborg.dk, spå om i dag. Svendborg Kommune bidrager indirekte til kampagnen og magasinet ved, at Kulturkalenderen i årets sidste tre måneder udkommer som et indstik i det nye magasin.

Samarbejdet mellem medierne vil sætte positivt spot på Svendborgs kvaliteter ved at inddrage flest mulige svendborgensere i kampagnen. En kampagne, som med Uffe Jeppesens ord skal munde ud i en slags Svendborg-kanon. Fra i dag kan svendborgenserne på mitsvendborg.dk byde ind på, hvad de synes, der er særligt ved Svendborg på følgende syv områder: Kulturliv. Traditioner. Turistattraktioner. Naturoplevelser. Erhvervsliv. Sport og fritid. Arkitektur.

Alle kan skrive på mitsvendborg.dk og foreslå hvad som helst indenfor de syv kategorier. En jury vil senere på efteråret vælge blandt de mange forslag. De nominerede forslag vil derefter komme til folkeafstemning på hjemmesiden.

”Resultatet af det her er selvfølgelig vigtigt. Men processen frem mod resultaterne bliver det allervigtigste. Det skaber en bevidsthed om det sted, vi lever – noget, som også kan bruges overfor andre. Til at tiltrække folk til Svendborg. Det kan godt være, vi geografisk er en del af udkants Danmark – i forhold til København. Men i indhold er vi det ikke. Og det skal vi selv gøre opmærksom på”, siger Uffe Jeppesen.

”Man kan sige, at det her er jagten på det, vi som svendborgensere er mest stolte af. Det har vi alle vores egen opfattelse af. Men det kan være, at det viser sig at være noget helt andet end det, vi officielt peger på”, siger radiodirektør Martin Larsen.

Det er mitsvendborg.dk’s bagmand, Christian Dan Jensen, der bliver redaktør af det nye månedsmagasin. Og det er ham, der styrer det – håber initiativtagerne – store input fra svendborgenserne på hjemmesiden. Christian Dan Jensens hjemmeside har i forvejen et formaliseret samarbejde med Svendborg Kommune om bl.a. politiker-blogs. Og de samarbejdede også i foråret om at skabe debat på hjemmesiden om de 21 skolestruktur-forslag, som embedsmændene havde fremlagt.

Det nye månedsmagasin skal også bruges i kampagnen – men det bliver bredere end som så. Yderligere en journalist bliver tilknyttet magasinet, som vil lægge vægt på stofområderne erhverv, kultur, handelsliv og gastronomi – i Svendborg forstås. ”Særdeles interessante stof-områder, som trænger til et mediemæssigt løft”, siger Christian Dan Jensen. Magasinet udkommer i 8.000 eksemplarer og vil kunne fås gratis rundt omkring i byen.