Intelligent annoncering – kalder vi det. Fordi digitale medier som netavisen er fremtiden, og fordi du kan kommunikere mere og bedre end i den traditionelle papiravis. Nu kan du, din virksomhed, din forening eller hvad, du nu har, købe plads på netavisen til direkte kommunikation med de stadig flere svendborgensere – og andre fynboer, forresten – som dagligt læser netavisen. Se, hvem der skal stå for avisens kommercielle arbejde.

Netavisen tager næste skridt: Fra journalistisk til kommerciel succes…

Af Frede Jakobsen

I dag for præcis fem måneder siden gik Svendborgs NetAvis på skærmen. 153 dage er det siden. 153 dage med masser af væsentlige historier. Og med masser af nyheder længe før de andre fynske medier. Hver eneste dag har der været nyt at læse. Og det gør flere og flere, læser netavisen, altså. Først og fremmest svendborgensere og andre sydfynboer. Men også folk fra resten af Fyn. Og enkelte fra resten af landet og udlandet, en del af dem tidligere svendborgensere. En ubetinget journalistisk succes, som har inspireret andre til andre steder i landet at starte lignende netaviser. Fem måneder uden en øre i indtægt – men til gengæld en masse udgifter. Det skal der ændres på nu. Næste skridt er at gøre netavisen til en kommerciel succes – som er en betingelse for at kunne sikre, at netavisen kan fortsætte som et lokalt, kritisk journalistisk nyhedsmedie.

Mette Fabech.

Mette Fabech hedder kvinden, der skal stå for den kommercielle del af Svendborgs NetAvis. 46 år er hun – halvdelen af dem, 23 år, har hun arbejdet professionelt med at sikre indtægter til en avis. Mette Fabech var indtil november sidste år annoncechef på Fyns Amts Avis. Hun forlod avisen i forbindelse med de store omlægninger, hvor avisen blev mere eller mindre sammenlagt med storebror-avisen i Fynske Medier, Odenses Fyens Stiftstidende.

Ikke alle svendborgensere kender Mette Fabech. Men det er tæt på. Og omvendt også for resten. Mette Fabech kender stort set alle på Sydfyn med behov for at kommunikere et budskab ud i form af annoncer og reklamer. Forretninger, virksomheder, myndigheder, foreninger, enkeltpersoner, partier, politikere, erhvervsfolk. Hun har boet i Svendborg det meste af sit liv – med en enkelt afstikker til Tyskland og Faaborg. Egentlig uddannet som befragter. Men for 23 år siden startede hun på Fyns Amts Avis som annoncekonsulent. Fortsatte som salgsleder og var – da hun skred fra avisen – annoncechef for både Fyns Amts Avis og for Ugeavisen.

Fra i dag står Mette Fabech for salg af plads i Svendborgs NetAvis – til intelligent annoncering. Med mulighed for – til en rimelig pris – at få kommunikeret lige præcis det budskab ud, kort eller langt, som en annoncør gerne vil have ud til svendborgenserne først og fremmest. Og med, naturligvis, mulighed for at linke direkte til annoncørens egen hjemmeside.

Via annoncering i Svendborgs NetAvis er det muligt at komme i kontakt med de svendborgensere, der vil noget, gør noget, ved noget, kan noget, mener noget, bestemmer noget. Det er nemlig  først og fremmest den type svendborgensere (og en hel del andre fyboer, i øvrigt), der læser netavisen: Meningsdannere, beslutningstagere i alle mulige sammenhænge, aktive i politik, kultur, organisations- og samfundsliv. Virksomheder, foreninger, myndigheder, enkeltpersoner kan få et budskab, en information, en mening, en orientering ud ved at købe plads på netavisen – som en annonce, men ikke blot i den traditionelle annonces form. Ja, det vil sige, det kan man godt. Men denne form for annoncering vil give plads til mere information – præcis, som annoncøren ønsker den ud til svendborgenserne. Det er derfor, vi kalder det: Intelligent annoncering.

 
 
 

Et eksempel på, hvordan annoncer vil poppe op ved siden af alle artikler.

På bare en uge vil en annonce blive vist mellem 12.000 og 15.000 gange. Hver gang, en læser klikker en artikel frem på skærmen, vil der ved siden af artiklen være en lille boks med en lille tekst, billede og/eller logo. Ved at trykke ”Læs mere” popper så den tekst op, som annoncøren har købt plads til. Og/eller et link fører videre til annoncørens egen hjemmeside.

Mulighederne er uendelige: En virksomhed har behov for at fortælle svendborgenserne, hvad den mener om et nyt tiltag fra kommunen, eller den har behov for at fortælle svendborgenserne om et nyt miljøvenligt tiltag, den har taget. En fagforening har behov for at meddele svendborgenserne, at den opfordrer alle til at tage med til København for at demonstrere – og hvorfor. Eller den har behov for at oplyse om et spændende arrangement, den holder. Et parti har behov for at komme direkte til orde overfor de svendborgensere, der interesserer sig for politik, med et budskab, det selv bestemmer, og som ikke har været igennem et kritisk journalistisk filter. Et folketingsmedlem eller EU-parlamentsmedlem vil orientere sine vælgere på Sydfyn om, hvad hun/han faktisk går og laver (det er ikke altid til at få øje på, vel?). Svendborg Festdage, Borgerforeningen, Giant Steps og andre kan annoncere deres arrangementer. Eller en forretning har ganske enkelt noget, den vil sælge.

Som nævnt: Mulighederne er uendelige. Og det er direkte kommunikation til svendborgenserne helt uden om en kritisk journalists filter. Den kritiske journalistik er der fortsat – bare et andet sted på siden. Den vil fortsat blive stillet gratis til rådighed. Der bliver ikke brugerbetaling.

Mette Fabech træffes på mette@fabech.eu og telefon 51 64 59 59.