Parkering på de kommunale parkeringspladser i bymidten bliver fra 1. juli dyrere – hele 50 procent dyrere. Og samtidig bliver 342 gratis P-pladser i Voldgade inddraget – dem skal der også betales for at holde på.

Slut med gratis parkering i Voldgade

Af Frede Jakobsen

En prisstigning, der vil noget. 50 procent. Så meget dyrere bliver det fra 1. juli at bruge en af de mange kommunale parkeringspladser i midtbyen. Samtidig afskaffes den gratis parkering på den store P-plads tæt på bymidten – den i Voldgade. De 342 parkeringspladser dér skal der fra 1. juli også betales for at holde på.

De mange parkeringspladser i bymidten – som Ramsherred, Centrumpladsen, Rådhusgården og flere andre steder i den såkaldte Zone 1 – koster det i dag otte kroner i timen at benytte sig af. Fra 1. juli hæves prisen til 12 kroner i timen. Prisstigningen mangler godt nok at blive konfirmeret af Byrådet, men det er en ren formsag. For mandag var der politisk enighed i Udvalget for Miljø og Teknik om at sætte prisen op med 50 procent. Og i udvalget er der både repræsentanter for Socialdemokraterne, Venstre, SF, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Uenighed er der til gengæld om at inddrage de 342 gratis parkeringspladser i Voldgade, i den såkaldte Zone 2 tæt på bymidten. Det røde flertal i Udvalget for Miljø og Teknik vedtog at gøre de 342 pladser til betalingspladser fra 1. juli. Dog til en noget lavere pris – seks kroner i timen. De tre borgerlig medlemmer af udvalget er imod at lave betalt parkering i Voldgade. Men det vil – formentlig – ikke volde problemer for det lille røde flertal at holde sammen, når forslaget senere på måneden skal til endelig vedtagelse i byrådet.

De 342 parkeringspladser i Voldgade fordeler sig i dag på 242 pladser med tre-timers parkering og 100 pladser med 24 timers parkering. De er, konstaterer en kommunal undersøgelse, næsten 100 procent belagt på hverdage mellem klokken 9.30 og 17.30. Det samme er betalingspladserne inde i selve bymidten. Dér er belægningsprocenten tæt på 100 på hverdage mellem klokken 10 og 17 og på lørdage mellem klokken 9.30 og 14. I selve bymidten er der også en række private parkeringspladser – alle sammen betalingspladser.

De nye parkeringsregler vil give kommunen to og en halv million kroner ekstra i kassen – på det halve år, de vil være i kraft i 2010. Eller fem millioner kroner om året.

”Men det handler ikke om at få flere penge i kassen. For det giver ikke flere parkeringspladser. Men når der skal betales for pladserne, så giver det en større udskiftning på dem. Og dermed flere pladser for folk, der skal ind til byen og handle”, siger formanden for Udvalget for Miljø og Teknik, Flemming Madsen (S). Altså mere trafik i bymidten – noget, som venstrefløjen i byrådet ellers har talt meget imod? ”Ja, det kan man måske sige. Men trafikken bliver bare endnu værre, når folk cirkler rundt i deres biler, fordi de ikke kan finde en parkeringsplads”, siger Flemming Madsen.

Parkeringspladserne i Voldgade, mener han og flertallet, bliver i alt for høj grad brugt af folk, der går på arbejde i byen. Men de skal først og fremmest være til rådighed for folk med ærinder i byen. Folk, der skal på arbejde i bymidten, må, mener flertallet, benytte sig af de gratis parkeringsmuligheder, som findes lidt længere væk fra bymidten – men stadig i gåafstand. Som f.eks. på Dronningemaen eller det tidligere vejareal ved Nordre Havnevej.