En helt enestående udstilling på SAK

 
 

Foto: Geir Haukursson

Teodor Bok – Et livsværk. Renæssancemennesket in space. SAK Kunstbygning. Svendborg. Udstillingsperiode 6.februar – 3. april. Åbent tirsdag-søndag 11-16. Fernisering i dag, 5. februar kl. 14.

 
 

Foto: Geir Haukursson.

Teodor Bok er en kunstner, der på forunderlig vis er faldet ned i vores turban her i Danmark – uden at nogen rigtigt nåede at lægge mærke til ham, mens han var her.

Bok kom til landet som jødisk flygtning fra Polen i 1973. Han fik en grafisk uddannelse fra Kunsthåndværkerskolen i 1976 og har åbenbart arbejdet flittig som en myre i sin lejlighed lige til sin død som 60-årig i 2007.

Han har efterladt sig i tusindvis af værker fra et helt særegent univers – og vi har fået chancen for at se værkerne på SAK fra den 5. februar og en måned frem.

Det var et tilfælde, at det blev SAK. Teodors enke Isabella tog kontakt til Skulpturstøberiet i Svendborg, og Jørn Svendsen fra støberiet kunne se på de vedlagte fotos, at det her var noget helt specielt. Hvad Jørn Svendsen ikke vidste var, hvad der ventede ham i Isabella Boks lille lejlighed. Den bogstaveligt talt bugnede af skulpturer og malerier, ligesom kælder og alle hulrum var fyldt med kunst.

Billedkunstneren Stefan Herrik kom ind i billedet – også han blev overvældet ved mødet med både mængden og kvaliteten af kunstværkerne fra Teodor Boks hånd.

Nu er det hele – malerier, miniaturer, grafik og ikke mindst skulpturer – stillet og hængt op på SAK. Man fattes ganske enkelt ord, hvis man vil beskrive Teodor Boks kunst. Se den! Man må ikke snyde sig selv for denne udstilling, der aldrig vil blive vist igen.

Malerierne fylder ovenlyssalen på SAK. De er holdt i dystre patinerede toner. Bok ville ikke kaldes surrealist, så det kalder vi ham ikke. Men det er de samme motiver, der går igen i malerierne, som man finder i skulpturerne – dyr og mennesker sat sammen med snor og skind og nåle – og så malerier af brød, der ligner noget fisket ud af en Breughel.

Der er et sort rum på mellemste etage, hvor Herrik, der har sat hele udstillingen op, har samlet de skulpturer, der skiller sig ud som solister. En kvinde i et sarkofag – i træ som de fleste skulpturer kigger skæbnesvangert på dig her inde i det sorte, hvor også andre væsener lurer.

I et andet rum krigsmaskinerne. Kæmpe træskulpturer med referencer til Star Wars og Leonardo da Vinci. Armerede planeter og panserkøretøjer fra en anden tid. Der er galger og reb, krigsmaskiner og kærlighedsmaskiner, og det er eventyrligt.

Nederste etage i SAK rummer steler og skulpturer, der kan få en til at tænke på afrikansk kunst, på Påskeøen og det gamle Egypten. En flok af bistre masker kigger inkvisitorisk på dig – der er vel 50 masker samlet fra dværge til mandshøje stirrende masker.

Teodor Bok har arbejdet og arbejdet for at skabe sit helt eget univers af væsener, maskiner, humanoider og noget, han kun selv har vidst, hvor kom fra; men det er en gave til os andre, der kan suge til os og få nye vinkler på fantasi og skaberglæde ved at se hans værker.