En gammel norsk destroyer – R 141 – er ved at blive hugget op på Frederiksø. Uden nogen form for tilladelse. Svendborg Kommune har fået stoppet skrotningsarbejdet og anmelder i dag firmaet bag til politiet for grov overtrædelse af Miljøbeskyttelsesloven.

Firmaet bag skrotning anmeldes til politiet

Af Frede Jakobsen

R 141 hedder det, krigsskibet. En 45 meter lang norsk destroyer, som ligger ved kaj på Frederiksø. Allerede godt i gang med at blive parteret i enkeltdele af udenlandske arbejdere. Men nu er arbejdet stoppet. På krav fra Svendborgs Kommunes Miljø- og Teknikforvaltning, som greb ind, straks den blev gjort opmærksom på skrotningsarbejdet. Firmaet bag, Dansk Totalentreprise Odense, bliver i dag, mandag, meldt til politiet. ”For der er tale om en grov overtrædelse af Miljøbeskyttelsesloven”, siger Kjeld Bussborg Johansen, Miljø- og teknikdirektør i kommunen.

”Straks, vi blev gjort opmærksom på det, sendte vi folk til Frederiksø for at få stoppet arbejdet med omgående virkning. Firmaet havde ikke fået de tilladelser, der skal til for at lave sådan et arbejde. Eller rettere, firmaet har slet ikke søgt om tilladelse”, siger Kjeld Bussborg Johansen.

Kommunen blev i torsdags tippet om skrotningsarbejdet. Da kommunens folk kom til stede på Frederiksø, var arbejdet med at skrotte skibet i fuld gang. Kommunens folk kunne i første omgang ikke finde nogen, de kunne kommunikere med. ”Der var ingen, der kunne dansk eller et af de normale hovedsprog, tysk og engelsk”, siger Kjeld Bussborg Johansen, som ikke ved, hvor skrotningsarbejderne kommer fra. Tilsyneladende bor de i campingvogne tæt på krigsskibet på Frederiksø. Det lykkedes kommunens folk at finde en enkelt, som kunne fortælle, hvem ejeren af krigsskibet er. Derefter kontaktede kommunen firmaet bag og forlangte, at arbejdet blev stoppet omgående.

Det er Dansk Totalentreprise Odense Aps. på Risingvej 1 i Odense, der står bag skrotningen. Men ejeren af firmaet, Ole Mørk Andersen i Martofte, benægter, at der er tale om skrotning, hvorfor han – naturligvis – heller ikke har søgt om tilladelse til at skrotte R 141. ”Vi er ikke i gang med at skrotte det. Vi er ved at fjerne stumpe og dele af skibet, som vi vil genanvende, ankeret f.eks.”, siger han. Og tilføjer: ”Derefter vil vi måske skrotte skibet. Men så skal vi til at søge om tilladelse. Og det kan tage tid”.

Ole Mørk Andersen forstår ikke kommunens pålæg om omgående at stoppe arbejdet på skibet. ”Der er jo ikke sket noget, og der er ikke noget farligt ved det. Der er hverken løbet olie ud i vandet eller noget i den retning”, siger han.

”Altså, med finanskrise og alt muligt, så forsøger jeg jo bare at skabe nogle arbejdspladser med det her. Det synes jeg, offentligheden også skal vide. Den side af sagen skal også frem. I stedet for at stoppe arbejdet, som kommunen gør, så kunne jeg skabe måske 20 arbejdspladser. Husk også at få den positive side af sagen frem, når du skriver, ellers må jeg have fat i Stiftstidende, så de kan fortælle den”, siger Ole Mørk Andersen.

”Du siger, du kan skabe arbejdspladser. Hvad for nogen arbejdspladser, du har jo allerede udenlandske arbejdere gående på Frederiksø til at lave arbejdet. Hvor er de i øvrigt fra – fra Polen?”

”Nej, de er ikke fra Polen”, siger Ole Mørk Andersen. Meget mere vil han ikke sige om den sag. Spørgsmålet, om hvor de så er fra, besvarer han med et: ”Det kommer ikke dig ved”. Og så vil han i øvrigt ikke sige mere. Ikke før over middag mandag, hvor han mener, at sagen vil være bragt i orden. Ifølge Ole Mørk Andersen ankom skibet til Frederiksø onsdag.

Hvordan Dansk Totalentreprise Odense overhovedet er kommet ind på Frederiksø med et skib til ophugning, er derfor endnu uklart. Selve den gamle værfts-ø ejes af kommunen. Men bygningerne på øen ejes af ejendoms- og udviklingsselskabet Udsyn A/S, som købte dem, da Vestas flyttede. Det er dette firma, Udsyn, som står bag udlejningen af bygninger og kajplads på Frederiksø.

Steffen Larsen, direktør i Udsyn A/S, siger, at han ikke kende hverken Dansk Totalentreprise Odense eller Ole Mørk Andersen. Og han kan med sikkerhed sige, at Udsyn ikke har lejet noget ud til dem. ”Men vi har jo lejet ud til både havnen og flere virksomheder, og det kan være en af dem, som har lejet noget plads ud til firmaet. Så det må være en af dem, der er synderen”, siger Steffen Larsen.

Kommunens miljø- og teknikdirektør, Kjeld Bussborg Johansen, oplyser, at kommunen mandag går videre med sagen, bl.a. med en politianmeldelse. ”Når vi griber så resolut og hårdt ind, så er det, fordi vi altså ikke vil have Svendborg til at være kendt som et sted, man bare kan skrotte gamle skibe. Og da slet ikke uden de nødvendige tilladelser. Der er meget stramme krav i Danmark for den slags arbejde. Og de skal selvfølgelig overholdes. Vi har før haft gamle vrag liggende forskellige steder og skæmme naturen. Det er den ene ting. Den anden er, at det koster mange penge at få fjernet den slags vrag”, siger han.

Den politisk ansvarlige for området, formanden for Udvalget for Miljø- og Teknik, Flemming Madsen (S), er glad for forvaltningens hurtige indgriben mod skrotningen på Frederiksø. ”Og jeg går da ud fra, at arbejdet med at skrotte skibet nu er helt stoppet”, siger han.