Eddy Lopez (t.h.), Søren Lyngbjøn og deres fire filipinske kolleger.

Radiotavsheden er så larmende, at den er påfaldende. Danmarks Radios tavshed altså. Fulgte man kun DR, ja, så drog mange hundrede ærøboere i går ikke den lange vej til København, før Fanden fik sko på, de var ikke på Christiansborg Slotsplads for at demonstrere for den ærøske sømand Søren Lyngbjørn, hans makker Eddy Lopez og deres fire filipinske kolleger, som i dag har siddet som gidsler hos somaliske pirater i præcis to år.

Ikke et ord var der i TV Avisen kl. 18.30. Ikke et ord var der i TV Avisen kl. 21. Nå ja, men DR’s fynske afdeling, DR P4 Fyn, dækkede vel begivenheden? Altså, det er da immervæk noget, at så mange mennesker fra et så lille samfund i stationens dækningsområde drog til København for at demonstrere – oven i købet kom de alle gratis med færgen. Det havde kommunalbestyrelsen besluttet.

Nej, der var intet, ikke et ord i P4 Fyn. Ejheller på den fynske radios hjemmeside.

Helt uden journalistisk relevans var historien ikke. Med mindre, selvfølgelig, at de andre fynske medier har vurderet helt forkert. Hvad de ikke har. Der var i går løbende opdatering af historien på fyens.dk, det samme var tilfældet på TV2/Fyns hjemmeside. TV2/Fyns nyhedsudsendelse fredag aften havde ærøboernes demonstration som – lang og grundig – tophistorie. I øvrigt var historien også i TV2 Nyhederne fredag aften. Og den er – naturligvis – i Fyns Amts Avis i dag.

Vidste DR ikke, at demonstrationen fandt sted? Eller havde de simpelthen i farten glemt det? Den slags sker jo. Nej, årsagen er en ganske anden. En eller flere chefer et eller andet sted i DR har besluttet, at sagen om Søren Lyngbjørn, Eddy Lopez og deres fire filipinske kolleger ikke skal omtales. Og det har alle DR’s forskellige medier så at rette sig efter. Det har DR gjort efter henstilling fra Udenrigsministeriet, og rederiet Shipcraft, som søfolkene sejlede for, er helt enig. Det har ikke været nødvendigt – og kan ikke lade sig gøre – som i Kina at beordre DR til at holde kæft. Det er sådan set meget værre. DR kunne godt dække sagen, hvis DR ville. Men DR lader – totalt ujournalistisk – være, fordi en af parterne i sagen beder DR om at lade være.

Det kan skade muligheden for at få Søren Lyngbjørn og de andre hjem, hvis medierne omtaler sagen. Sådan er argumentet fra Udenrigsministeriet. Det har det været nu i to år. To år! Søren Lyngbjørn og hans kolleger sidder stadig hos de somaliske pirater. Nogle eksperter er enig med Udenrigsministeriet. Andre eksperter er uenige. DR har valgt at tro på de eksperter, som er enige med Udenrigsministeriet. Og har dermed valgt at svigte deres ansvar for at fortælle om den sag, som optager mange danskere. Mon DR har overvejet, om Udenrigsministeriet ønsker medietavshed for at dække over egen og rederiets manglende evne til at få søfolkene hjem?

Udenrigsministeriet har som nærmest fast praksis at henstille til medierne/forsøge at presse medierne til ikke at skrive noget i den slags sager. Det gjorde ministeriet også, da den svendborgensiske ingeniør Ulrik Schultz i 1996 blev bortført af FARC i Colombia og holdt som gidsel i 223 dage. Og det gjorde det firma, han var udsendt af – den store danske koncern F.L. Smidth. Fyns Amts Avis var dengang det danske medie, som mest intensivt dækkede den lange gidsel-sag. Til Udenrigsministeriets og F.L. Smidths – skal jeg sige det pænt – store irritation. Jeg ved det, for det var mig selv, der dag efter dag gravede flere oplysninger frem og skrev om sagen i netop Fyns Amts Avis.

Ulrik Schultz blev frigivet efter 223 dage. Om medieomtalen havde skadet eller gavnet – tja, det kan der ikke siges noget sikkert om. Til gengæld kan det siges meget sikkert, at når Ulrik Schultz kom til at sidde som gidsel så længe, så var årsagen Udenrigsministeriets og speciel F.L. Schmidts amatøragtige håndtering af sagen. Og koncernens nærighed – den forsøgte at få løsesummen til de colombianske gidseltagere forhandlet længst muligt ned. Et menneske må ikke koste for meget. Imens sad Ulrik Schultz og led som fange i den colombianske jungle.

Søren Lyngbjørn, Eddy Lopez og deres fire filipinske kolleger har nu siddet som gidsler i Somalia i 730 dage. Det er ikke en historie i DR. Det er heller ikke en historie i DR’s fynske afdeling, der bl.a. har som opgave at dække, hvad der sker på Ærø. Det Ærø, som er ved at være i oprør over den måde, myndigheder og rederi agerer i sagen. En søgning på P4 Fyns hjemmeside viser, at sagen faktisk ikke har været omtalt dér i et halvt år.

For nu at sige det meget pænt: Det er helt uholdbart, at et af Danmarks normalt mest troværdige medier, har valgt at klappe hælene sammen efter henstilling fra Udenrigsministeriet og lade, som om sagen ikke eksisterer.