450.000 kroner vil Svendborg Sparekasse forære til kulturlivet i Svendborg. Ikke dårligt – for kulturen. Ejheller for Svendborg Sparrekasse. For er sparekassen mon blot filantrop? Eller får den – mindst –  lige så meget ud af de 450.000 kroner som kulturlivet gør? Eller mere. Læs dagens spids fra Frede Jakobsen. 

Kultur som markedsføring

Frede Jakobsen

Af Frede Jakobsen

Svendborg Sparekasse vil gerne give nogle af de penge, den har tjent på svendborgenserne tilbage til svendborgenserne.  Det behøvede den jo ikke. Men det gør den. Så respekt for det. Sidst – det er fire år siden – var det idrætten, der fik en sådan økonomisk støtte fra Svendborg Sparekasse. Denne gang er det kulturen, der skal have skejser. 450.000 kroner har sparekassen sat af til at støtte kulturelle projekter. Så langt, så godt. For selv om det ikke er penge, der skaber gode kulturelle projekter, så skal der altså penge til at gennemføre dem. De – pengene – er et nødvendigt onde for at realisere de fleste gode og spændende nye idéer. 

At sparekassefolk har andet mellem ørerne end penge, at de interesserer sig for Svendborgs kulturliv, at de gerne vil støtte det – det er der ingen grund til at betvivle. At folkene i Kulturelt Samråd i Svendborg på den anden side er glade for en sådan støtte til nye kulturelle projekter i byen, er helt forståeligt – pengene strømmer i disse offentlige sparetider ikke just i en lind strøm til kulturlivet. Men så er der altså heller ikke grund til at falde mere i svime af bare henrykkelse over det store pengebeløb fra Svendborg Sparekasse. 

Hvad er det nemlig, der skal ske? Meget. Og over en lang periode. Udspillet fra sparekassen er nu kundgjort – og lokale kulturaktører af enhver slags er inviteret til møde næste søndag om, hvordan de kan få lirket skillingerne ud af sparebøssen. Så har de tid til 1. juni – som er sidste frist for at aflevere ansøgninger om støtte til konkrete projektidéer til Svendborg Sparekasse. Nu går så fjerde fase i gang. Kulturelt Samråd og Svendborg Sparekasse vil nominere 20-25 af projektidéerne, det vil sige, at de kommer med i opløbet om pengene. De nominerede idéer vil blive beskrevet på temasider i Ugeavisen Svendborg. På ”kulturnatten” 6. august ved afslutningen af Svendborg Festdage vil dem, der står bag projekterne, præsentere dem for offentligheden enten på Torvet eller i Borgerforeningen. 

Pyha, noget af en lang proces, hvabehar? Ja, træk lige vejret, for det er ikke slut endnu. Den store grande finale kommer så lørdag den 4. september, hvor der på Torvet vil blive arrangeret en Kulturel Markedsplads. Det er igen de nominerede projekter, der skal præsentere sig for svendborgenserne. Projekterne – og deres bagmænd – skal sælge sig selv til svendborgenserne. De – svendborgenserne – skal stemme om projekterne. På, naturligvis, stemmesedler, som de kan få udleveret hos Svendborg Sparekasse. Ikke kyndige folk, men antal stemmer – som var det X-factor eller Melodi Grand Prix – afgør, må man gå ud fra, hvilke kulturelle projekter, der er gode og fortjener støtte, hvilke ikke. Med alle de muligheder, der ligger indbygget i den metode, så som mobilisering af venner og bekendte og medlemmer til at løbe storm på sparekassen for at få stemmesedler. Når konkurrencen om at vinde kulturpengene så er afgjort – ja, så er det stadig ikke slut. For de vindende projekter skal så realiseres næste år. 

Så alt i alt vil Svendborg Sparekasse ved at forære 450.000 kroner til et et trængende kulturliv få sat effektiv fokus på sig selv i mere end et år. For bare 450.000 kroner! Småpenge for en så markant markedsføring til så mange mennesker over så lang tid. Og det er da også det, det handler om for Svendborg Sparekasse: Markedsføring. For fire år siden ved at støtte idrætten. Denne gang ved at støtte kulturlivet. Og som nævnt kan også sparekassefolk helt sikkert godt lide både idræt og kultur. Men tro ikke, de er filantroper i hovedkvarteret på Centrumpladsen. Det er de ikke.