Folke-punk i jazzklubben

Prikazka spillede torsdag aften i Giant Steps.

Af Jens Meincke

Torsdag aften var turen kommet til musik fra Balkan i Svendborgs udmærkede klub for jazz og verdensmusik Giant Steps. Faktisk har Balkan-musikken nogle fællestræk med jazzen, selv om det måske ikke er påfaldende: Energi og improvisation.

Prikazka er navnet. De seks musikere fører på fornem vis den tradition for Balkan-musik i Danmark videre, som blev lanceret i starten af 70’erne med navne Balkan-trioen og Bazaar. Her var kgl. kapelmusikus Peter Bastian en gennemgående figur, men mange go’e musikere var gennem årene forbi: Bl.a. Anders Koppel, Flemming Quist-Møller, Hugo Rasmussen og ikke mindst Mehmet Ozan.

Hvis folkene i Prikazka synes, arven er tung, er det ikke noget, der kan høres. De gav den bare fuld skrue, og den energiske musik gjorde det svært for publikum at sidde stille. Grunden, til at jeg nævner ordet ”punk” i forbindelse med aftenens musik, er, at den besidder noget af den energi og vildskab, man normalt tillægger punken.

En anden spændende ting i denne musik er, at taktslagene ikke er, som vi er vant til normalt i vores musik-kultur: Fjerdedels-rytmer. Her var det ottendels-rytmer, typisk syv og ni, som gir musikken en helt anden energi. Mens kun et enkelt par havde udnyttet den til lejligheden rydede gulvplads, blev der da også fyldt pænt op på dansegulvet, hvilket synes at tilføre musikerne yderligere energi.

Prikazka har den helt rigtige instrument-sammensætning med blæs, violin og rytme og en flok unge musikere, der bare ka’ deres ting. Her kommer inspirationen hovedsagelig fra Bulgarien, hvad jeg bilder mig ind, kunne høres i de (for sjældne) sangnumre. Endnu engang ros til Giant Steps for at variere musiktilbudene og høj kvalitet.