Marts var fornyelse, relancering, fremstød for Fyns Amts Avis. Som morgenavis. Som tabloidavis. Som søndagsavis. Alligevel er avisen ubestridt dansk topscorer i tilbagegang. Det viser dagbladenes oplagstal for marts. Tilbagegangen er på hele 16,4 procent.

Fyns Amts Avis’ oplag er i frit fald

Af Frede Jakobsen

Nedgang i oplaget. Igen, igen for langt de fleste danske dagblade. Det viser de netop offentliggjorte tal for marts måned. Store eller små fald. Men for Fyns Amts Avis er tilbagegangen ikke bare blandt de store. Den er mega-stor. Den allerstørste – 16,4 procent.

Marts-tallene har været ekstra spændende for de to fynske dagblade, som er samlet i Fynske Medier – Fyns Amts Avis og Fyens Stiftstidende. Og helt specielt for Fyns Amts Avis. For marts var første måned i en storstilet relancering. Forberedt ned til mindste detalje og med entusiasme fra de – tilbageværende – medarbejdere. Fra broadsheet-avis til tabloidavis. Fra eftermiddagsavis til morgenavis. Fra at udkomme ugens seks hverdage til også at udkomme om søndagen. Skiftet skete 1. marts. Skiftet har ikke vendt oplagsnedgangen. Ikke endnu i hvert fald. Den fortsætter i frit fald – trods store og dyre salgsfremstød op til og efter relanceringen 1. marts.

Af de i alt 32 danske dagblade havde kun fem af dem stigende oplag. De 27 andre dagblade måtte notere, at marts-tallene viste nedgang. Fra beskedne 0,2 procent for Berlingske Tidende til det kæmpestore fald på 16,4 procent for Fyns Amts Avis. En tilbagegang, som intet andet dagblad kommer i nærheden af. Den næsthøjeste tilbagegang i oplaget må Ekstra Bladet notere sig – 11,7 procent.

Tilbagegangen for Fyns Amts Avis i faktisk solgte aviser om dagen er på 2.693 fra marts sidste år til marts i år. I marts sidste år var det daglige oplag på 16.452 aviser. I marts i år på kun 13.759. Det svarer til en tilbagegang på 16,4 procent.

Der er nu heller ikke just noget at råbe hurra for hos Fynske Mediers store dagblad, Fyens Stiftstidende. Det er også på Top 10 – over tilbagegang i oplag. Fyens Stiftstidende har fra marts sidste år til marts i år haft den syvende største tilbagegang – på 7,7 procent. Fra 51.106 daglige eksemplarer til nu 47.189. Også Fyens Stiftstidende havde op til og efter 1. marts en stor salgskampagne kørende for relanceringen af avisen. Den gik 1. marts helt i tabloid-format.

Det er MediaWatch, der – på baggrund af dagbladenes egen indrapportering til Dansk Oplagskontrol – har lavet listen over dagbladenes oplag i marts i forhold til marts sidste år. Den ser sådan ud: Fyns Amts Avis -16,4 pct. Ekstra Bladet -11,7. Vejle Amts Folkeblad -11,6. B.T. -10,1. Jyllands-Posten -8,3. Nordjyske Stiftstidende -8,2. Fyens Stiftstidende -7,7. Bornholms Tidende -7,4. Holbæk Amts Venstreblad -7,1. JydskeVestkysten -6,9. Aarhus Stiftstidende -6,8. Horsens Folkeblad -6,3. Kalundborg Folkeblad -6,0. Dagbladet Holstebro-Struer -5,8. Midtjyllands Avis -5,7. Dagbladet/Frederiksborg -5,7. Politiken -5,6. Lolland-Falsters Tidende -5,5. Dagbladet Ringsted -5,5. Dagbladet Licitationen -5,1. Skive Folkeblad -4,9. Morsø Folkeblad -4,8. Sjællandske -4,4. Helsingør Dagblad -4,4. Viborg Stifts Folkeblad -3,4. Der Nordschleswiger -1,6. Berlingske Tidende -0,2.

Fremgang kunne følgende dagblade notere i marts: Information 0,1 pct. Børsen 0,8. Kjerteminde Avis 1,1. Randers Amtsavis 1,2. Kristeligt Dagblad 4,5.

Månedstallene er alene baseret på dagbladenes egne indberetninger. De bliver ikke kontrolleret. Det gør derimod halvårstallene.

For Fyns Amts Avis ser de kontrollerede halvårstal fra de sidste tre år sådan ud: 2007 – første halvår: 17.042. Andet halvår: 16.629. 2008 – første halvår: 16.899. Andet halvår: 16.023. 2009 – første halvår: 15.869. Andet halvår: 14.706. – Og i marts i år er det så røget ned på 13.759.

For Fyens Stiftstidende ser de kontrollerede halvårstal fra de sidste tre år sådan ud: 2007 – første halvår: 56.881. Andet halvår: 56.036. 2008 – første halvår: 54.545. Andet halvår: 52.490. 2009 – første halvår: 51.168. Andet halvår: 49.043.