Bladene falder – fra efterår til efterår

Hvis de på chefkontorerne på Fyns Amts Avis tog oplagstallene fra august som et lille lys i mørket for oplagstallet – så viser de netop offentliggjorte september-oplagstal, at lyset allerede er gået ud igen. En lillebitte oplagsfremgang i august er blevet afløst af en noget større tilbagegang i september. Og i forhold til samme måned året før er Amtsavisen endnu engang med helt i toppen på listen over dagbladenes bedrøveligt store fald i oplag.

Den store fusion mellem de to fynske dagblade 1. marts har – oplagsmæssigt i hvert fald – ikke været nogen succes. Både Fyns Amts Avis og Fyens Stiftstidende fortætter oplagsnedgangen – hvilket med statsgaranti også ville have været tilfældet uden fusionen. For det gør stort set alle dagblade, mister oplag altså. Med stadig større fart. Men den fynske avis-fusion har ikke kunnet stoppe tilbagegangen, slet ikke for Fyns Amts Avis

Økonomisk har fusionen i Fynske Medier P/S haft en betydning – en masse besparelser først og fremmest ved de mange medarbejdere, som de to dagblade skilte sig af med og fællesredaktioner på en række områder, bl.a. sport, kultur og Faaborg-Midtfyn.  Men altså oplagsmæssigt går det bare nedad og nedad – trods store kampagner for at få nye abbonnenter.

Oplaget dykker traditionelt altid, når Danmark går på sommerferie. Månederne efter – når folk er vendt tilbage fra sommerferie – er vigtige. Vil det lykkes at få nogle af dem tilbage, som opsagde abonnementet i sommerferien? Et lille lys i mørket tændte sig med august-tallet for Fyns Amts Avis. En lille fremgang var der i forhold til sommermåneden juli. Godt nok en lille fremgang – men vigtig, fordi det trods alt var en fremgang. 12 flere abonnenter i august end i juli. Det holdt bare ikke til september – hvor Amtsavisen ifølge de nyeste tal fra Dansk Oplagskontrol må notere et fald i forhold til august. Oplaget faldt med 122 i september. Og dermed er Amtsavisen daglige oplag nu røget under 13.000. Helt præcis var antallet af solgte aviser dagligt i september 12.941.

Storebror inde i Odense, Fyens Stiftstidende, klarer sig ikke voldsomt meget bedre fra måned til måned, men kan dog notere en minimal fremgang fra august til september – på otte daglige eksemplarer.

De små frem- og tilbagegange fra måned til måned for Fynske Mediers to dagblade er dog for intet at regne mod de meget mere alvorlige tal, som viser, at de sidste års oplagsfald holder sig stabilt. Af samtlige dagblade har Fyns Amts Avis haft det fjerdestørste oplagsfald siden september sidste år. Kun for Ekstra Bladet, Kalundborg Folkeblad og B.T. er tallene endnu mere dystre. Fyns Amts Avis’ oplag er fra september sidste år til september i år faldet med 10,7 procent. Fra 14.499 solgte aviser dagligt i september sidste år til 12.941 i september i år, et minus på 1.558. Også Fyens Stiftstidendes tilbagegang er markant. Oplaget er faldet med 6,3 procent fra september sidste år til september i år. 49.003 eksemplarer af avisen blev solgt hver dag i september sidste år. I september i år var tallet på 45.896 eksemplarer, et dagligt minus på 3.107.

I pressekredse spekuleres der på, om en egentlig fælles avis hurtigere rykker tættere på. I dag er der forskel på de to aviser – skønt meget af stoffet er det samme og præsenteres ens i de to aviser. Men der er også forskelle. I Fyens Stiftstidende er der kun et enkelt opslag med stof fra først og fremmest Svendborg og desuden fra Ærø og Langeland. Mens disse områder dækkes med mange opslag i Fyns Amts Avis. Faaborg-Midtfyn-stoffet er på komma det samme i de to aviser. Men Fyns Amts Avis har ikke lokalstof fra de øvrige fynske kommuner – det har kun Stiftstidende.

Én fuldstændig ens avis for Fyn vil det ende med på et eller andet tidspunkt – regner man med i pressekredse. Spørgsmålet er, om den kommer meget hurtigt – af økonomisk nødvendighed. Og muligvis i et stykke tid med to forskellige navne. Men altså med navnet som den absolut eneste forskel.

Fyns Amts Avis’ chefredaktør, Jørgen Krebs, forsvinder ud af vagten senest næste sommer. Til den tid kan den sydfynske avis være omdannet til en redaktion i én stor fælles avis drevet fra Odense. I så fald er to personer inde i billedet som leder af avisens sydfynske afdeling – den nyansatte Svendborg-redaktør, Rikke Bekker, og den nyudnævnte souschef for den meget rejsende Jørgen Krebs, nyhedschef Carsten Olsen.

Sådan har udviklingen i oplaget for dagbladene været fra september 2009 til september 2010:

Tilbagegang på over 10 procent: Ekstra Bladet 12,7 procent (fra 81.037 til 70.774). Kalundborg Folkeblad 11 procent (fra 6.640 til 5.911). B.T. 11 procent (fra 72.504 til 64.560). Fyns Amts Avis 10,7 procent (14.499 til 12.941). Holbæk Amts Venstreblad 10,6 procent (fra 13.125 til 11.739).

Tilbagegang over fem procent: Randers Amtsavis 9,4 procent (fra 9.146 til 8.288). Bornholms Tidende 8,7 procent (fra 11.254 til 10.272). Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Dagblad 8,3 procent (fra 18.453 til 16.922). Horsens Folkeblad 7,7 procent (fra 14.600 til 13.477). Politiken 7,7 procent (fra 107.039 til 98.825). Jyllands-Posten 7,6 procent (fra 116.251 til 107.398). Sjællandske 7,5 procent (fra 18.389 til 17.005). Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis 7,0 (fra 42.206 til 39.251). Fyens Stiftstidende 6,3 procent (fra 49.003 til 45.896). JydskeVestkysten 5,3 procent (fra 62.933 til 59.610). Midtjyllands Avis 5,3 procent (fra 13.445 til 12.738). Dagbladet Holstebro-Struer 5,1 procent (fra 12.126 til 11.503). Dagbladet Ringkøbing-Skjern 5 procent (fra 8.851 til 8.409).

Tilbagegang under fem procent: Viborg Stifts Folkeblad 4,8 procent (fra 9.217 til 8.770). Skive Folkeblad 4,4 procent (fra 10.934 til 10.451). Lolland-Falsters Folketidende 4 procent (fra 18.372 til 17.638). Nordjyske Stiftstidende 3,8 procent (fra 55.822 til 53.676). Der Nordschleswiger 3,2 procent (fra 2.339 til 2.265). Herning Folkeblad 2,5 procent (fra 12.242 til 11.931). Berlingske Tidende 2,5 procent (fra 105.712 til 103.119). Morsø Folkeblad 1,9 procent (fra 5.022 til 4.929). Information 0,8 procent (fra 21.854 til 21.686). Århus Stiftstidende 0,6 procent (fra 21.965 til 21.838).

Fremgang i oplag: Børsen 0,7 procent (fra 72.801 til 73.293). Helsingør Dagblad 1,9 procent (fra 5.439 til 5.542). Kristeligt Dagblad 3 procent (fra 24.906 til 25.641). Kjerteminde Avis 5 procent (fra 1.735 til 1.821).