En absolut stabil oplagsudvikling – men den forkerte vej. Juni-tallene – måned fire efter den storstilede relancering – giver rene gysertal for Fyns Amts Avis. Siden juni året før har avisen mistet næsten hver femte abonnent. Oplagsnedgangen er på rekordhøje 17 procent.

Fra slemt til meget værre for Fyns Amts Avis

Af Frede Jakobsen

Hvis det var et fodboldhold, så var træneren for længst blevet fyret. Men det er ikke et fodboldhold. Det er en avis. Et dagblad. Fyns Amts Avis. En stor – engang meget større – arbejdsplads i Svendborg. Et dagblad, der taber hver måned. Stort endda. Den seneste måned – juni – var tabet nærmest historisk stort. Men Jørgen Krebs – ”træneren” om man vil – sidder fortsat solidt plantet i det chefredaktionelle kontor.

Allerede den første måned med den nye, delvis fusionerede (med Fyens Stiftstidende) avis var slem. Det var 1. marts, Fyns Amts Avis gik i tabloid og begyndte også at udkomme om søndagen. Med en storstilet reklamekampagne og fuldt knald på tegningen af nye abonnenter. Det hjalp ikke meget. Det hjalp nærmest slet ikke. Da tallene var klar, viste de en nedgang i antallet solgte aviser på 16,4 procent i forhold samme måned året før. Det skulle nok rette sig, forklarede Amtsavisens nye overchef fra Fynske Medier i Odense, chefredaktør Per Westergaard, Fyens Stiftstidende, for der var en hel del nytegnede abonnenter, som først ville blive talt med i statistikken senere. Måneden efter, april, gik det da også bedre. Eller mindre dårligt. Da var tilbagegangen ”kun” på 11,6 procent.

Man skulle ikke tro, det kunne blive meget værre end marts måned. Men det ku’ det – viser de seneste tal, juni-tallene, den fjerde måned med den nye avis. Tallet for den måned er 17,0 procent. Altså minus 17 procent i forhold til samme måned året før. Det svarer til, at avisen på et år har mistet næsten hver femte køber.

Der var engang – det er fire chefredaktører siden – man på chefkontorerne på avisen snakkede om, at hvis det daglige oplag kom under 18.000 aviser, så var det slut. Så kom der en ny chefredaktør – det er tre chefredaktører siden – og så hed snakken, at hvis man nåede under 16.000 daglige aviser, så var det slut. Den snak er forstummet under de seneste to chefredaktører. Først Ole C. Jørgensen, der ikke længere er chefredaktør men formedelst en høj løn og ny firmabil blot står til rådighed for Fynske Medier, og nu Jørgen Krebs, der fulgte med Ole C. Jørgensen fra Randers Amtsavis. Af gode grunde er snakken forstummet. For det daglige antal solgte aviser var i juni helt nede på 12.853 eksemplarer. Eller – som nævnt ovenfor – en tilbagegang på 17 procent på et år.

Amtsavisens 12.853 daglige aviser udkommer ikke blot i Svendborg, men også i Faaborg-Midtfyn Kommune, Langeland Kommune og Ærø Kommune. Det er de fire kommuner, som avisen dækker. De har tilsammen godt 130.000 indbyggere.

Fyns Amts Avis er ingenlunde ene om at miste oplag. Det gør de fleste dagblade, men ingen så stærkt som Fyns Amts Avis. Tilbagegangen for Fyens Stiftstidende var i lang tid moderat i forhold til de fleste andre dagblade. Men rutsjeturen for dén er også begyndt at få stabil fart på. Tilbagegangen i relanceringsmåneden marts var på 7,7 procent. I juni var den på 7,5 procent. Hverdagsoplaget er nu på 45.819 eksemplarer.

Det er Mediawatch, der har bragt tallene over oplagsudviklingen. Mediawatch har også bragt de såkaldte læsertal for dagbladene. Det er de tal, dagbladene foretrækker at anvende – når de skal sælge annoncer. For der er – naturligvis – mere end én læser af hvert eksemplar af avisen. Og jo flere læsere, jo flere penge kan aviserne tage for annoncerne. Mediawatch har anslået læsertallene for perioden april-juni i år. De viser en tilbagegang for Fyns Amts Avis på 10,1 procent til 41.000. Og for Fyens Stiftstidende på 4,5 procent til 140.000.

Over de seneste år ser oplagsudviklingen for Fyns Amts Avis således ud. Første halvår 2007: 17.042 eksemplarer. Første halvår 2008: 16.899 eksemplarer. Første halvår 2009: 15.869 eksemplarer. Og altså juni 2010: 12.853 eksemplarer.

For Fyens Stiftstidende ser tallene på hverdage således ud: Første halvår 2007: 56.881 eksemplarer. Første halvår 2008: 54.545 eksemplarer. Første halvår 2009: 51.168 eksemplarer. Og altså juni 2010: 45.819 eksemplarer.

Kun tre dagblade havde fremgang i oplag i juni måned: Information med 0,3 procent, Børsen med 1,2 procent og Randers Amtsavis med 17,7 procent.

Alle andre dagblade havde oplagsnedgang: Fyns Amts Avis 17 procent, Ekstra Bladet 15,7 procent, B.T. 13,1 procent, Jyllands-Posten 9,7 procent, Vejle Amts Folkeblad 8,6, Bornholms Tidende 8,2 procent, Horsens Folkeblad 7,9 procent, Holbæk Amts Venstreblad 7,7 procent, Fyens Stiftstidende 7,5 procent, Kalundborg Folkeblad 7,2 procent, Dagbladet Licitationen 7,0 procent, Dagbladet/Frederiksborg 6,8 procent, Politiken 6,8 procent, Dagbladet Ringkøbing 6,7 procent, Dagbladet Holstebro 6,3 procent, Skive Folkeblad 5,1 procent, Sjællandske 5,0 procent, Midtjyllands Avis 4,8 procent, Nordjyske Stiftstidende 4,6 procent, Lolland-Falsters Folketidende 4,3 procent, JydskeVestkysten 3,4 procent, Berlingske Tidende 3,3 procent, Viborg Stifts Folkeblad 3,3 procent, Morsø Folkeblad 2,8 procent, Kjerteminde Avis 2,4 procent, Herning Folkeblad 2,3 procent, Helsingør Dagblad 1,8 procent, Der Nordschleswiger 1,6 procent, Kristeligt Dagblad 1,2 procent, Århus Stiftstidende 0,7 procent.