For én gangs skyld kan chefredaktør Jørgen Krebs glæde sig: Fyns Amts Avis topper ikke den nyeste liste – over læsertilbagegang. Sommerens dyk har ”kun” været på ni procent. Men der er noget i chefredaktørens omgang med tal, som ikke hænger sammen – mener Frede Jakobsen i denne analyse.

Chefredaktørens lemfældige omgang med tal

Af Frede Jakobsen

 
 

Frede Jakobsen.

En gyser, der sender rystelser ind i mange chefredaktionelle kontorer og bestyrelseslokaler: Dagbladenes læsertal her i sommer. Chok. 800.000 læsere er forsvundet på et år. Læsertallene for maj-juli viser enorm tilbagegang i læsertallet i forhold til samme periode sidste år. To-cifrede procent-satser for mange dagblade. Værst for B.T. med en tilbagegang på 29,1 procent.

Chefredaktør Jørgen Krebs på Fyns Amts Avis og hans bosser i Fynske Medier i Odense har i lang tid ikke haft meget at glæde sig over, når oplags- og læsertal er blevet offentliggjort. At blive nummer ét er ikke sjovt – når det, man bliver nummer ét i, er oplagstilbagegang. Således toppede Amtsavisen i sidste måned listen over oplagstilbagegang. 17 procent var den på. En lille trøst kan det så være for Jørgen Krebs, at de netop offentliggjorte læsertal for maj-juli ikke har Fyns Amts Avis på førstepladsen i tilbagegang. Det ku’ jo heller ikke blive ved på den måde – alt for mange gange.

Fyns Amts Avis går på Mediawatch liste ”kun” tilbage med ni procent i forhold til maj-juli sidste år. Det betyder ifølge Mediawatch, at Fyns Amts Avis nu har 41.000 læsere. Bemærk: Det er læsertal, ikke oplagstal. Altså et tal, der viser hvor mange personer, der læser Fyns Amts Avis. Det er et vigtigt tal – det er det, der giver penge. Det er nemlig via annoncer, dagbladene skal tjene penge – meget mere end gennem at sælge selve avisen i abonnement eller løssalg. Og jo højere læsertal, jo mere kan man tage i pris for annoncerne. Derfor er det vigtigt at have et højt læsertal.

Spørgsmålet er så: Har Amtsavisen virkelig 41.000 læsere dagligt? Eller er tallet i alt for højt sat? Sådan cirka 10.000 for højt? Noget tyder på det. For hvis det er sandt, at læsertallet er på 41.000 dagligt, så betyder det, at hver avis læses af 3,2 personer. Og det er ikke sandsynligt. Det ville nærmest være historisk, hvis hver af de 12.853 daglige aviser (det var det officielle oplagstal i juni) skulle blive læst af så mange.

Normalt er det sådan, at oplagstallet ganges med 2,4 læsere. Resultatet af det regnestykke er lig med læsertallet. Og resultatet af det regnestykke er altså: 30.847. Altså 30.847 daglige læsere. Eller lige godt og vel 10.000 færre daglige læsere end det officielle læsertal på 41.000. Men det er klart, at tallet 41.000 læsere er bedre, når man skal fastsætte annoncepriser, end tallet 30.847.

Det er ikke altid nemt med tal. Det har chefredaktør Jørgen Krebs for nylig givet et eksempel på. Det var, da han i TV 2 Fyns nyhedsudsendelse forsøgte at få den katastrofale oplagstilbagegang i juni til at se ud som en mindre detalje i en ellers stor relancerings-succes. Det gik ikke så godt for ham. Indslaget på TV 2 Fyn blev lavet på baggrund af Svendborgs NetAvis artikel om, at næsten hver femte køber af avisen var forsvundet på et år. 17 procent. Hvormed oplaget i juni røg ned på 12.853 solgte aviser dagligt.

Jørgen Krebs sagde ubeskedent i TV2 Fyn: ”Fyns Amts Avis er talerøret og samlingspunktet for Sydfyn. Det illustreres jo også af, at vi kommer i hver tredje husstand”.

Gør Fyns Amts Avis det? Kommer i hver tredje husstand, altså. Eller er det chefredaktøren, der oversælger varen? Det er det sidste. Chefredaktøren forsøger at tegne et billede af, at avisen er mere udbredt, end den er. For det er da li’ godt noget, hvis avisen virkelig kommer i hver tredje husstand på Sydfyn. Men det gør den altså ikke. Hvis man skal være pæn – og det ligger mig ikke fjernt – så kan man sige, at avisen kommer i hver fjerde husstand. Men så skal man også udlægge tallene pænt. For pænt i virkeligheden.

I de fire kommuner, hvor Fyns Amts Avis udkommer, er der 130.000 indbyggere. Det er Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø. Hvis jeg nu – fortsat – er pæn og sætter hver husstand til tre personer (det er højt, i Svendborg f.eks. er tallet nærmere 2,2), så er det sådan cirka hver fjerde husstand, der får Fyns Amts Avis i postkassen. Og det er dog alligevel noget af en forskel. Og den er i virkeligheden større. For mange af de daglige aviser går til kontorer, biblioteker, myndigheder og så videre og så videre. Og så er der altså endnu færre husstande, der modtager avisen. Men det lyder naturligvis bedre på TV – og til hvem, der ellers gider høre på det – at sige, at avisen kommer i hver tredje husstand på Sydfyn. Den holder bare ikke til en matematik-eksamen.

Her er gyserlisten fra Mediawatch over tilbagegangen i læsertal i maj-juli i forhold til samme periode sidste år:

B.T. 29,1 procent. 24 timer 23,8 procent, metroXpress 22,9 procent. Urban 22,9 procent. Ekstra Bladet 21,8 procent. Frederiksborg Amts Avis 20,4 procent. Dagbladet Ringsted 18,8 procent. Jyllands-Posten 16,1 procent. Århus Stiftstidende 15,5 procent. Nordjyske Stiftstidende 14 procent. Politiken 12,7 procent. Kristeligt Dagblad 12,6 procent. Berlingske Tidende 12,3 procent. Information 10,9 procent. Børsen 10,5 procent. Fyns Amts Avis 9 procent. Fyens Stiftstidende 8,6 procent. Midjyske Mediers Dagblade 7,6 procent. JydskeVestkysten 7,5 procent.

Kun to dagblade har kunnet holde på læserne i sommervarmen, eller godt og vel. Det er Lolland-Falsters Folketidende med en læserfremgang på 0,6 procent og Sjællandske med 4 procent.