Tanker på en søndag

Gadeluderne får kun penge, når der er kunder. Det system prøvede McDonald’s engang at indføre. Men måtte opgive. Men hvad med taxachaufførerne i Svendborg, som nu har strejket i seks uger? Journalist Steen Heinsen gør sig nogle tanker på en søndag.

Peter Kjærgaards gadeluder-filosofi

Af Steen Heinsen

Steen Heinsen

Da McDonald’s i sin tid etablerede sin burgerkæde i Svendborg, afprøvede man en måde at betale de ansatte på, som man ellers kun kender fra gadeludere: Du får kun penge, mens der er kunder. Nul kunder – nul løn.

Filosofien er klar: Der skal omsættes noget i forretningen, før der er penge til at betale løn med. Den gik naturligvis ikke, og der blev lavet en overenskomst for de ansatte i McDonald’s, så de fik en løn som andre mennesker – på nær luderne, der stadig kun får løn, mens de arbejder.

Peter Kjærgaard, der er administrerende direktør i Odense Taxa, har samme filosofi, når han taler om den overenskomst, der har fået 25 taxachauffører i Svendborg til at strejke i foreløbig seks uger. Han siger: En vognmand kan jo ikke betale løn, når bilen holder stille – hvor skulle de penge komme fra?

Odense Taxa er det paraplyselskab, der tegner overenskomst for næsten alle chauffører på Fyn. Det er kun Svendborgklubben i fagforeningen 3F, der har valgt at sige nej til overenskomsten og gå i lovlig strejke.

Overenskomsten fra 1. marts sikrer godt nok en garantiløn på cirka 4.500 kroner om ugen på betingelse af, at en chauffør arbejder 74 timer på 14 dage – altså fuld tid og hos den samme vognmand. Men problemet er, at der ikke er arbejde nok i Svendborg til, at vognmændene kan garantere chaufførerne så mange timer – og dermed er garantilønnen væk. Nul kunder – nul løn.

En chauffør kan være på arbejde på en dårlig vagt uden at få løn – eller blot meget lidt i løn. Han kan heller ikke bare køre hjem og sove på en dårlig nat – det koster en bod, hvis vognen ikke er på gaden uanset kunder.

Imens strejken har stået på, er hyrevognene på Sydfyn blevet kørt af vognmænd, medhjælpende hustruer og skruebrækkere, der alle har knoklet for at dække behovet – med det resultat, at strejken er gået ubemærket hen for de fleste.

En taxachauffør bemærkede, at hvis man tager en vogn hjem fra morgenværtshus, er der en god chance for, at chaufføren er mere træt end passageren. Der er nemlig ingen, der tjekker, hvor mange timer en taxachauffør arbejder, hverken politi eller arbejdstilsyn – en taxachauffør kan arbejde, til han falder om bag rattet.

Det er svært at forstå, hvorfor netop hyrevognsarbejde skal være det rene cowboy-job uden en rimelig lønaftale opgjort på en måde, så man ikke risikerer at skulle have penge med på arbejde.

Det er svært at forstå, hvorfor der ikke gælder regler om maksimal arbejdstid for chauffører, der kører med andre mennesker – det gør der, hvis de kører med svin.

Det er også svært at forstå, hvor chaufførernes fagforening 3F på Fyn er i denne sag. Bortset fra Svendborg har 3F underskrevet den overenskomst, der har udløst strejken her.

(Steen Heinsen, Svendborg, er freelance-journalist).

26 har kommenteret “Tanker på en søndag”

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind før du kan kommentere.

  1. taxalars  d. 9 maj 2010

    TAK TAK, RIGTIG MANGE TAK.

    Her er en som har forstået lige præcis hvad problemet er og fået sat ord på, tak skal du have Steen.

    venlig hilsen
    lars

  2. Bo Erngaard  d. 10 maj 2010

    Ja her i Danmark er der ytringsfrihed og man må undre sig over hvor meget vrøvl der kan blive spyttet ud på så lidt plads, nu er Steen Heinsen jo heller ikke uddannet journalist han har fået sit pressekort fordi han har siddet på en radio og lukket ligyldigheder ud i æteren. Ordentlige Journalister undersøger tingene grundigt inden de sætter sig til tasterne.
    Overenskomsten mellem Svendborg Taxa og 3f sydfyn er udløbet og opsagt fra vores side, man har fra chaufførens side valgt ikke at tiltræde en ny overenskomst som reelt giver dem en lønfremgang på 2%, Chaufførene er udeblevet fra deres arbejde og har derfor selv sagt deres job op. vi betragter ikke deres strejke som lovlig, det må en eventuel arbejdsretsag afgøre.
    I en tid med mange arbejdsløse har vi derfor måtte ansætte nye medarbejdere til erstatning for dem som er udeblevet fra deres arbejde.
    Jeg har selv haft en ansat der kørte omkring 37 timer om ugen uden at køre i weekenden, og det lykkedes ham at tjene ca 300.00 kr sidste år og sige at det er et underbetalt arbejde er noget værre ævl.
    Når sandheden skal frem er det eneste de har opnået ved at aktionere, ar at de de ikke har noget job at vende tilbage til, sådan er virkeligheden i en tid hvor alle andre er ydmyge og viser samfundssind og ikke kræver i hoved og hale. Overenskomsterne i resten af landet er jo også foregået i god ro og orden. men bare ikke i Svendborg.
    Steen Heinsen er gammel bartender fra kloster-moster og påstår at der ikke gælder hviletidsregler for taxachauffører, det gør der for alle der har en overenskomst men nu har han jo heller ikke gået på jorunalisthøjskolen og lært om de mest elementære samfundsforhold.
    Bo Erngaard
    Taxavognmand i Svendborg

  3. taxalars  d. 10 maj 2010

    Ja, kære bo vi har ytringsfrihed i danmark og heldigvis, selvom vi godt kunne undvære direkte løgne, det kan godt være at steen ikke er uddannet journalist, men hvad kommer det det faktuelle ved?

    Den gældende overenskomst blev opsagt både fra arbejdsgivers og chaufførenes side, og der blev indgivet lockoutvarsel fra arbejdsgiverne og strejkevarsel fra chaufførerne, ganske som det er almindeligt ved overenskomstforhandlinger.

    Imidlertid mente arbejdsgiverne (vognmændne i svendborg taxa) at hvis man meldte sig under vognmændne i odense så kunne man bare trække lockoutvarslet tilbage og meddele at nu var det den overenskomst der var underskrevet mellem 3f odense og odense taxas vognmænd der var gældende – på trods af denne vanvittige påstand, forhandlede man alligevel med os i forligsinstitutionen og forligsmanden udsatte vores strejke 2 gange.
    Men da han til sidst måtte konstatere at i ikke ville rykke jer en millimeter, meddelte han at så var der ingen anden vej end konflikt.

    Se kære bo erngaard, dette er hvad der rent faktisk skete, hvis i er blevet orienteret om noget andet af jeres forhandlingsdelegation, så er i blevet misinformeret.

    For os som kender situationen gennem mange år, også tilbage fra du selv var chauffør, så er sagen vel ganske enkel, som man også kunne høre på Peter kjærgaard i tv, at den model med garantiløn fra dag til dag altid har været en torn i øjet på peter – den har vognmænd ikke råd til, hvad ved han om det, han har aldrig haft den overfor sine chauffører og i svendborg har den ikke kostet en vognmand over 1% af omsætningen på noget tidspunkt – nu hævder i så at vi får 2% stigning – det vil vi slet ikke have (vi kan ikke se dem) vi vil bare beholde vor garanti for at vi får penge for vort arbejde, uanset om der er noget at lave eller ej – så hold jer lige til facts og lad være med at slynge om jer med personlige udgydelser.

    venlig hilsen
    lars

  4. Bo Erngaard  d. 10 maj 2010

    Kære lille Lars Storm, jeg ved ikke om du forsøger at påstå at jeg lyver, men det gør jeg ikke.Vi har ikke meldt os under vognmændene i Odense Taxa, nej vi har dannet en ny arbejdsgiverforening der hedder Vognmandsforeningen Svendborg Taxa. Vi har været til stiftende generalforsamling, alle formalia er iorden herfra og den er dannet efter at overenskomsten er ophørt og opsagt, at vi så har kunnet tilbyde en overenskomst der har samme ordlyd som den der fungerer i resten af Taxa-fyn kan man vel ikke anklage nogen for at have noget med løgn at gøre. Det der er en torn i øjet på jer er Peter Kjærgaard, vi må herfra hvor vi sidder konstatere at han er den mest kompetente Taxa-mand i Danmark, hvad angår overenskomsforhold, han har arbejdet med det her i mere 25 år.
    Det er bare synd for jer at i har valgt det forkerte tidspunkt at tage en arbejdskamp på, fordi sådan som tingene er skruet sammen i øjeblikket, er folk lykkelige bare de har noget at rive i og i har overhovedet ingen opbakning i befolkningen.
    Det gør mig harm at en af byens pseudo-intellektuelle er pennefører for jeres rabiate og usande påstande omkring Taxa-branchen.En ordentlig håndværker laver sine ting så der ikke er en finger at udsætte på gerningen, det kaldes faglig stolthed og den besidder Steen Heinsen ihvertfald ikke, den agitaionsform han anvender er hentet på den røde stue helt tilbage i halvfjerdserne og er fuldstændig yt i 2010, det samme gør ham der ejer denne blog iøvrigt osse.
    Hvorfor smider i ikke bare sablerne og erkender at i tabt i det her spil, og ser jer selv i øjnene og kommmer videre her i livet, toget er kørt, i har mistet jeres arbejde.
    Bo Erngaard

  5. Aage Bo Knudsen  d. 10 maj 2010

    Kære Bo Erngaard.
    Ordentlige vognmænd lyver ikke.
    Når du skriver, at du har en chauffør, som har tjent 300.000 kr. på et år ved at køre taxa 37 timer om ugen, tror jeg ikke det er sandt.
    Sandheden er, at vognmændene i Svendborg skriver en daglig arbejdstid på 7,4 timer på lønsedlen – uanset om chaufføren har kørt 10 eller for den sags skyld 18 timer.
    Hvis jeg tager fejl vil du jo nemt kunne bevise det ved at fremlægge de rapporter som udskrives fra taxametret ved hver vagts slutning.
    Det er et spørgsmål, om denne praksis overhovedet er lovlig; men det vil jeg tro at der snart kommer en afgørelse på.
    Du vil bemærke, at jeg ikke kommer med perfide bemærkninger om din person eller dine kvalifikationer. Efter min mening bør man holde sig til sagen og ikke til personen.

  6. Kai Røjgaard  d. 10 maj 2010

    Pseudo-intellektuelle
    Smid sablerne
    levn fra rød stue i halvfjerdserne Og Frede får også lige at vide “hvad han er lavet af” PLUS alle vi andre, som ikke lige er en dikkende lammehale til den regering der snart har sat det hele over styr – vi er jo nærmest klar til anbringelse på “den lukkede” efter Herr Erngaards opfattelse.

    TAK FOR KAFFE

    Bedst som arbejdsgiver og arbejdstager efter årtiers forhandlinger og “kampe” endelig generelt set, havde fundet sammen i respekt for hinandens opgaver – så dette !!

    Bedst som direktør og arbejdsmand kunne snakke fornuftigt sammen, og få noget fornuftigt ud af snakken – til gavn for begge parter – så dukker der den onde – osv en “Jeg-alene-vide-kæft-trit-og-retnig-eller-skrub-af” arbejdsgiver op fra fortiden, for ikke at sige enevælden – mage til “herremandsmentalitet” er vist ikke set i Danmark de sidste 30-40 år håber det er en enlig svale

  7. taxalars  d. 10 maj 2010

    Forkert tidspunkt til konflikt? – hvis ikke et sammenbrud i forligsinstitutionen er det rette tidspunkt, i var selv ved forhandlingsbordet sammen med forligsmanden, men det vidste du måske ikke, har han (peter kjærgaard) glemt at orientere jer om dette? vi havde jo ikke anden løsning og tror du i din naivitet at 3f`s hovedkvarter ville gå med til at vi får strejkeunderstøttelse, hvis der var tale om en ulovlig strejke?

    Og så påstår du at vi ikke har opbakning i befolkningen – 550 støttemedlemmer på facebook taler da sit eget sprog og så er der endda støtte fra hele norden.

    Sidst men ikke mindst, har jeg idag talt med den medarbejder som du nævner har tjent næsten kr. 300.000,- på 37 timers arbejdsuge – han sagde at det var da sikkert rigtig nok, hvis man kun medregner den tid hvor der var kunder i vognen – om du taler sandhed eller ej, det vil jeg lade være op til dem som læser dette.

    hilsen lars

  8. heinrich  d. 10 maj 2010

    Må siges at være spændende læsning man sådan kan finde herinde.

    Vil da gerne knytte et par få kommentarer uden jeg ønsker at træde folk over deres fødder.

    1. Lars: du skriver at Bo er blevet misinformeret mht. hvad der er sket i forligsinstitutionen, så derfor har jeg følgende spørgsmål til dig: var du med derinde til forhandling siden du er så sikker på at det er os vognmænd der er blevet misinformeret ? Det kunne jo være begge parter er blevet det ?

    Ja for alle os som ikke har været med der inde ved vel ikke med sikkerhed hvem der taler sandt. Jeg ved det hvert fald ikke…..

    2. Mht. det Steen Heinsen skriver synes jeg da vi mangler lidt om hvor alle disse chauffører, som gerne ville have fuld tid, var henne for et par år siden da flere vognmænd manglede chauffører til ubesatte vagter. Disse vagter lå på både hverdage og weekends. Dengang var der garantiløn pr. dag, men alligevel ville de chauffør som kun havde 7 vagter på 14 dage, ikke tage mere arbejde, da de jo kunne få supplerende dagpenge fra 3F. For god ordens skyld vil jeg gerne sige jeg selv chauffør dengang, og kan godt huske hvordan en vognmand henvendte sig til 3F, uden de ville gøre noget ved det.

    Kan bestemt ikke huske Steen Heinsen dengang kom med nogle kommentar til situationen omkring taxa og evt. personale mangel, men måske husker jeg forkert.

    3. Aage Bo : ud fra punkt 2 kommer så mit spørgsmål til dig som tidligere talsmand for chaufførklubben nemlig følgende: Var/er det da lovligt at gå på supplerende dagpenge i flere år selvom der var/er vagter som kan besættes af disse dygtige chauffører, som lige nu går og strejker. Ja, jeg ved godt at lige nu må de ikke pga. strejken, men hvis det var en ganske normal situation ? Ja jeg ved det ikke, så derfor stiller jeg mit spørgsmål til dig, da jeg ved du vil svare ærligt.

    Venlig hilsen
    Heinrich

  9. Finn  d. 10 maj 2010

    Hej

    Lige en kommentar til dit indlæg om situationen hos Taxa i Svendborg

    Du må mene lige præcis hvad du vil om McDonald´s – men hold dig venligst til fakta, når du skriver
    om McDonald´s Svendborg eller andre emner.

    Jeg syntes det er rystende, at læse at McDonald´s Svendborgs måde, at aflønne medarbejdere på skulle svare til den måde gadeludere aflønnes på. Det er simpelthen usandfærdigt, at vi da McDonald´s startede i Svendborg aflønnede vores medarbejdere på denne måde – enhver tidligere ansat og repræsentant fra fagforeningen 3F bør kunne dementere disse usandfærdigheder

    Rystende, at du som journalist fremsætter ting som er deciderede usandfærdige

    Bedste hilsener

    Finn Høffner

    Tidligere indehaver af McDonald´s Svendborg (21. marts 1996 – 15. september 2009)

  10. Georg  d. 10 maj 2010

    Jeg er jo så en af disse skruebrækkere der morakker for at undgå offentlig forsørgelse! I en tid hvor arbejdspladser flytter fra danmark og til lande med langt billigere arbejdskraft og en tid hvor den ene håndværksmester efter den anden går konkurs eller i bedste fald må fyre folk for at holde konkursen fra døren er det egentlig utroligt, at mange ikke kan indse det er bedre at have et job fremfor at leve af andres penge. I taxabranchen går det, som i mange andre brancher, op og ned men det er et faktum, at man kan oppebære en årsløn på 250-350.000 Kr som chauffør men det er åbenbart ikke nok. Hvis man gerne vil have en højere løn er der intet til hinder for at videreuddanne sig og blive læge, jurist, ingeniør eller noget helt fjerde.

    Mvh

    Georg Bræmer-Jensen

  11. Søren Kristian Kongegaard Mortensen  d. 10 maj 2010

    Når jeg i fremtiden skal med en taxa hjem fra byen, vil jeg før turen starter have oplyst om chaufføren er organiseret i 3F. Er Chaufføren ikke det, så bestiller jeg en ny vogn eller går!

    Mvh Søren Mortensen

  12. Georg  d. 10 maj 2010

    Der er jo ikke fagforeningstvang i Danmark, det er blevet fastslået ved allerhøjeste instans! Så udmeldninger som “jeg vil kun køre i taxa hvis chaufføren er organiseret i 3F” er lidt langt ude! Til gangæld kan oplyse, at chaufføren kører under en overenskomst indgået med enten 3F sydfyn eller 3F odense. Altså har 3F godkendt de gældende overenskomster!

    Mvh

    Georg Bræmer-Jensen

  13. Aage Bo Knudsen  d. 11 maj 2010

    Hej Heinrich.

    Selv om jeg i øjeblikket har ret ømme tæer, føler jeg ikke at du har generet dem :)
    Det ville være dejligt om vi alle kunne diskutere vore problemer i en ordentlig tone. Vi behøver jo ikke være uvenner fordi vi er uenige.

    Vi kommer godt nok vidt omkring i denne tråd. Jeg vil prøve at holde fast i mit første indlæg og dit spørgsmål til dig.

    Jeg tror ikke det er lovligt og det er i hvert fald ikke acceptabelt, at chauffører får supplerende dagpenge, hvis de har mulighed for at få fuld beskæftigelse. Det mener jeg nu – og det har jeg altid givet udtryk for.

    I Bo Erngaards (og også i Georgs) indlæg spøger de fantastiske årslønninger stadig. Jeg mangler svar på hvor mange timer man har arbejdet for at opnå denne løn.

    Chaufførerne tilbyder at fortsætte den gamle overenskomst uændret (kan ikke accepteres af vognmændene) og vognmændene tilbyder en overenskomst som iflg. Bo Erngaard skulle give en lønstigning på 2% (kan ikke accepteres af chaufførerne).Det er tydeligt at man taler fuldstændig forbi hinanden.

    Problemet er,at ingen af parterne i virkeligheden aner, hvilken løn i kr. man taler om.
    Det eneste rigtige ville være en timeløn – først så kan man se, om der er tale om lønstigning eller lønnedgang.

    Med venlig hilsen
    Gammelbo

  14. Georg  d. 11 maj 2010

    Kære Aage Bo Knudsen

    Kan ikke være mere enig. Man skulle for mange år siden have afskaffet provisionslønnen og indføre timeløn. Som det er nu, er det dagvagt chaufførene der har den højeste løn i kraft af, at der er langt mere at med om dagen end på hverdagsafterne. Med indførelse af en timeløn, som selvfølgelig skal tilgodese dem der arbejder på skæve tidspunkter helligdage osv. Det vil sikkert indebære, at dagvagtchaufførene vil gå NED i løn mens aften/nat chaufførene vil få mere i løn. Man omfordeler så at sige den samlede lønpulje. Men et eller andet sted enten hos vognmændene eller chaufførene har der været en modvilje for at indføre timeløn?

    Georg

  15. Bo Erngaard  d. 11 maj 2010

    Nu bliver jeg angrebet for at være pesonlig og perfid overfor en vis Hr.Steen Heinsen.Hvis vi kigger på overskriften på hans udgydelser står der: Peter Kjærgaards gadeluder-filosofi
    hvis det ikke er et personligt angreb på Peter Kjærgaard så ved jeg ikke hvad det er.Hvis han har ret til at rette et personligt angreb på Peter kjærgaard har jeg vel også lov til at afsløre hvem manden bag ordene er.
    Her i Danmark er der nogle presseetiske regler som Journalister er underlagt og nu viser det sig at det Steen Heinsen skriver er direkte usandt mht.hans påstand om aflønning hos MCdonald, så jeg vil hermed Opfordre Finn Høffner til at alliere sig med en advokat og kræve et dementi og hvis han ikke gør det kan man få sagen forelagt sagen for pressetisk råd og de vil så tage stilling til om det han har skrevet er god pressetik.Den der taber sådan en sag skal betale alle sagens omkostninger og en evetuel erstatning, og det kan blive rigtig dyrt når det har noget med ens omdømme at gøre.
    Det Sten Heinsen skriver kalder man for lagkagejournalistik lag på lag af usandheder, vi kan tage den med at vognen skal være på gaden det koster en bod hvis den bliver væk fra vagten, nu er det altså nattevagt kun to biler på hverdagsaftner tidsrum 0330-o500 og det er vognmanden der får en bod ikke chaufføren. Han giver udtryk for at alle biler er tvunget til at glo på hinanden hele natten nar der ikke er noget at lave. ren nonsens.
    Når man så har pillet sådan en artikel fra hinanden er den fuldstændig tom for indhold ligesom en lagkage er tom for god næring.
    Bo Erngaard

  16. taxalars  d. 11 maj 2010

    til Heinrich,

    nej du har fuldstændig ret, jeg var heller ikke til stede ved det møde i forligsinstutitionen, men jeg hæfter mig ved at en organisation som 3f ikke ville tildele os strejkeunderstøttelse hvis ikke det hele var foregået som jeg har fået det beskrevet, det ville nemlig være for dyrt for organisationen, hvorimod Peter Kjærgaard ved flere lej-ligheder har taget uoverensstemmelser op, med den baggrund at hvis han (læs i) taber sagen, så har i råd til at betale, hvilket han også roligt kan gøre, det er jo ikke hans personlige penge.

    Og for at være på forkant med spørgsmål om hvor jeg har det fra, så kan jeg ikke mindes at Peter har vundet nogle sager i arbejdsretten i den tid jeg har været chauffør.

    Dernæst forstår jeg ikke at hvis det forholder sig som Bo Erngaard skriver, at i fuldt lovligt havde nedlagt arbejdsgiverforeningen som havde overenskomsten og derefter tilbudt os en ny (læs odense overenskomsten – som iøvrigt ikke bare kan indføres i svendborg, da der er ret til lokale forhandlinger), hvorfor stillede i så op i forligsinstitutionen?

    Det næste spørgsmål der melder sig er, hvis den nye overenskomst koster jer 2% i forhold til den tidligere, som vi var parat til at lade løbe videre i de næste 2 år, hvorfor så
    ikke bare acceptere dette tilbud, i kunne jo have sparet 2% og i er jo ellers ikke dumme, vel? Er det i bund og grund ikke et spørgsmål om at Peter Kjærgaard har i årevis gerne villet af med vores garantiløn (svendborgmodellen)? For reelt har denne ordning ikke kostet nogen vognmand over 0,8% af hans omsætning, altså mindre end det som flere vognmænd og Peter Kjærgaard fortæller at den “ny” overenskomst (odenseoverenskomsten) vil koste jer.

    og så vil jeg gerne takke for at der er nogen herinde der kan debatere, uden diverse mudderkastning.

    hilsen lars

  17. Bo Erngaard  d. 11 maj 2010

    Man kan spørge sig selv hvem der er begyndt med at kaste med mudder og kommet med fejlagtige oplysninger fra starten. Det jeg skriver er 100 % iorden og hvis nogen tror at det er Peter kjærgaard der enevældigt sidder og dikterer hvad der skal ske kan i godt tro om. Det er vognmændene i fællesskab der på møder beslutter, hvad der skal ske. Undskyld mig, men Lars Storm du har ikke forstået de fagretslige regler. For at afskaffe noget må man give i den anden ende, og det er det vi tilbyder, er det meget svært at forstå? Man skal køre efter en overenskomst det står i taxalovgivningen også for den lille vognmand i Tullebølle, han kan i princippet køre efter en overenskomst der er lavet i Hirtshals. Vi kommer i fremtiden til at køre under den samme overenskomst som hele taxa-fyn kører efter, længere er den ikke, du tror at det kan man bare ikke gøre, jo det er sket men det er åbenbart ikke gået op for jer endnu.
    Bo Erngaard

  18. taxalars  d. 11 maj 2010

    Kære hr. Bo Erngaard – såvidt jeg ved hører Taxa i Assens under Taxa Fyns regi, og mig bekendt er kører de ikke under den samme overenskomst som i Odense og med hensyn til de fagretslige regler, så skal der forelægge en overenskomst mellem chauffører og vognmænd og det er kommunen der har tilsynspligten herfor, men jeg tror da ikke at det er Odense kommune der har tilsynspligten for overenskomsten mellem chauffører og vognmænd i Svendborg, og hvorfor skulle det i øvrigt også være det, når det er chauffører og vognmænd i Svendborg der har den suveræne forhandlingsret – det er muligt at det er noget jeg har misforstået, men mon dog.

    Iøvrigt glæder det da mig at vognmændene i Svendborg er enige om at stå sammen, det er bare synd at det ikke er med deres medarbejdere, som dengang i selv var chauffører, for dengang mente i ikke at vi skulle have samme “elendige” overenskomst som den de havde i Odense, jeg tror faktisk at de fleste af jer var stolte af at vi kunne finde ud af tingene her i Svendborg og det uden indblanding udefra? Jeg har ihvertfald aldrig hørt at nogen af jer dengang mente at det var synd for vognmændene.
    lars

  19. Aage Bo Knudsen  d. 11 maj 2010

    Her bliver der snakket i øst og i vest:
    Taxilovgivning, Peter Kjærgaard, Taxa Fyn, vognmænd i Tullebølle og overenskomster i Hirtshals – hvem der er kloge og hvem der er dumme – diskussionsdeltagernes tidligere beskæftigelse.

    Skulle vi ikke prøve at koge problemet ned til det, som det i virkeligheden drejer sig om:

    1. De strejkende chauffører tilbyder at fortsætte den tidligere overenskomst uden ændringer.
    2. Vognmændene i Svendborg tilbyder en ny overenskomst som skulle give en lønstigning på 2%.

    Det ser mærkeligt ud – prøver arbejdsgiverne virkelig at presse en lønstigning ned over hovedet på en flok arbejdstagere, som helst ikke vil have noget ?

    NEJ – naturligvis ikke. Det mærkelige lønsystem hos Taxa bevirker, at det er vanskeligt at beregne konsekvenserne af en ny overenskomst på TIMELØNNEN.

    Det vognmændene prøver er at sænke en i forvejen lav gennemsnitlig timeløn yderligere.

    Jeg mangler i øvrigt stadig svar på, hvor mange timer Bo Erngaard’s chauffør reelt har været om at tjene sine 300.000 kr.

    Aage Bo Knudsen

  20. Mads Mathiasen  d. 11 maj 2010

    Tak Tak, rigtig mange slags tak for de “pæne” ord om vores fag, mandlige chauffører er tilsyneladende cowboys, og kvindelige gadeludere.
    Sjovt at se, hvordan en sikkert kompetent “journalist” kan nedværdige SAMTLIGE provisionslønnede på denne måde.
    Kære Steen Heinsen nu kender jeg ikke dine lønforhold, men mon ikke det ligner mange andre provisionslønneres, så eftersom du jo arbejder som freelance, så tjener du formentlig heller ikke så meget, hvis du ikke kan sælge dine artikler, og i så fald vil du jo være at sidestille med alle andre provsionslønnede, bortset måske lige fra at vi andre jo har en grund-/mindsteløn. En helt almindelig lønform i dagens Danmark.

    Med hensyn til, hvor mange timer der skal arbejdes for at holde en nogenlunde (provisions-)løn, så gælder det ligeledes for mange andre provisionslønnede, at en arbejdsuge består af mere end 37 timer, hvilket iøvrigt også gør sig gældende mange andre steder.
    Jeg mener iøvrigt at en arbejdsuge kan anskues på flere måder. Jeg har selv arbejdet et stykke fra min bopæl, og der er en arbejdsuge hurtigt blevet til 50 timer inkl. kørsel til og fra arbejdspladsen, pauser osv. Hvis en arbejdsuge defineres som den tid man bruger væk fra hjemmet, ja så er der nok mange, som har en dårligere timeløn end en taxichauffør i Svendborg.

    Generelt er der vist ikke så mange, der tjener rigtig mange penge i et forholdsvis ufaglært job på 37 timer ugentligt.

    Kort sagt mener jeg, at det ikke kun er lønnen som afgør, hvilket job jeg selv besidder, idet den kan anskues på mange forskellige måder, og indholdet og udformingen i jobbet er vigtigere end de penge der ender på bundlinjen.

    Mads Mathiasen

  21. Thomas Nielsen  d. 11 maj 2010

    Først lige en kort præsentation af mig selv..

    Jeg er en af de chauffører som kaldes skruebrækker.. Hvliket er helt fint med mig..
    Jeg kører taxa i Svendborg og har gjort siden 1995.. Jeg er IKKE organiseret under 3F, hvilket ikke kan være et problem da EU domstolen har fastslået at man slevfølgelig ikke kan stavnsbinde folk.. Den tid er gudskelov overstået..

    Jeg har i mine øjne verdens bedste job.. Jeg har en arbejdsdag som aldrig former sig ens fra dag til dag.. Jeg har totalt frie arbejdsbetingelser.. Jeg holder pauser når jeg har lyst.. Jeg holder min pause hvor jeg har lyst.. Jeg møder masser af dejlige mennesker hver dag.. Jeg tjener måske ikke den bedste løn man kunne forestille sig.. (mere om økonomien senere)..

    Jeg var med til et af de sidste møder i 3F inden strejken blev sat i gang.. Da jeg på vognmændene kunne forstå at de mente strejken var ulovlig og at man dermed udeblev fra arbejdet hvis man strejkede – Spurgte jeg 3F om de var sikker på lovligheden i den her strejke.. Det svarede de selvfølgelig JA til.. Men Jeg kunne ikke få fremvist nogen form for skriftlig dokumentation for at strejken var lovlig i følge deres møder med forligsmanden..
    Jeg vil ikke gå i strejke hvis jeg ikke er sikker på lovligheden.. Ja jeg ved godt at Lars Storm siger at 3F ikke ville betale hvis den ikke var lovlig.. Men man har før hørt om folk som måtte betale deres strejke støtte tilbage.. Så ingen skriftlig dokumentation – ingen strejke..
    Vi bliver så informeret om at der forventes indgået en overenskomst mellem en af vognmændene i byen og 3F.. Som skulle indeholde alle de punkter som chaufførerne mente manglede i den som vognmændene nu ville tilbyde os.. (mere om det resultat senere)..

    Økonomien:
    Den nye overenskomst som jeg kører under giver mig 44,9% i provisionsløn..
    Den giver mig 12,5% i feriepenge og 3,0% i søgne-helligdagsbetaling..
    Den giver mig 12,15% i pension hvoraf jeg selv betaler de 4%..
    Den giver mig en garantiløn på kr. 4.514,00 pr uge hvilket svare til kr. 122,00 pr. time..
    Den giver mig kr. 25,00 pr. overarbejdstime oveni min provisionsløn..
    (Hvis vi hellere ville have de 3% søgne-helligdagsbetaling udbetalt på provisionen ville vognmændene gerne ændre dette)..

    Dette er den overenskomst som chaufførerne strejker i mod..

    Økonomi i den overenskomst som er indgået med en enkelt vognmand i byen:
    Den giver 45,8% i provisionsløn
    Den giver 12,5% i feriepenge..
    Den giver 11,1% i pension hvoraf de selv betaler 3,7%..
    Den giver en garantiløn på kr. 4.654,00 pr uge hvilket svare til kr. 125,75 pr. time..

    Dette er den overenskomst som 3F har underskrevet for de chauffører på de 4 biler hos den pågældende vognmand..

    Samligning:
    Pensionen er ca 1% højere i den overenskomst jeg har..
    Garantilønnen er i begge tilfælde IKKE beregnet pr. dag..
    Provisionsløn + feriepenge + søgne-helligdagsbetaling er samlet set ca. 0,3% bedre i den jeg har..
    Da min overenskomst IKKE taber på nogen punkter kan jeg virkelig ikke se hvordan 3F og chaufførklubben ved Svendborg Taxa kan mene at man skal skrive under og juble over den overenskomst med den enkelte vognmand samt strejke over den overenskomst jeg har..

    Jeg ved godt dette er mange tal og sikkert også indviklet for mening mand som ikke har med taxa at gøre.. Men jeg gider ikke høre mere på alle mulige usandheder, så derfor denne uddybning af lønnen..

    Arbejdstiden:
    Jeg kører dagvagt og har bilen tilrådighed i ca. 10 timer hver dag.. Inden for de 10 timer tilrettelægger jeg selv mine 7,4 timers arbejde.. Ja nogen dage arbejder jeg frivilligt alle 10 timer da det jo giver mig ekstra med hjem i lønningsposen.. Men fra vognmændenes side er der kun krav om at vi arbejder 37 timer om ugen altså 7,4 timer pr. dag..

    Min løn:
    Jeg har på årets første 4 måneder tjent kr. 106.635,00 hvilket svare til en timeløn for mig på kr. 150,24..
    Jeg kører mandag – fredag i den ene uge og modsatte uge kører jeg mandag, tirsdag & fredag – søndag.. KUN dagvagter..
    Så jeg klager ikke over min løn for et arbejde jeg kan uddanne mig til på ca 4 uger på AMU-FYN..

    Dokumentation:
    Jeg har min egen overenskomst på skrift..
    Jeg har overenskomsten med den enkelte vognmand på skrift..
    Jeg har mit samlede løn og time regnskab på skrift..

    Så alle spørgsmål og krav omkring min troværdighed imødeses gerne..
    Ikke flere løgne nu.!!!

    Og sidst – Det har aldrig været svært at få en taxa i byen på grund af denne strejke..
    Det er 17 mand som strejker og de er blevet erstattet af nye chaufførere.. Så alle taxa’er i byen kører ganske som normalt..

    Mvh
    Thomas Nielsen – en tilfreds chauffør..

  22. Aage Bo Knudsen  d. 12 maj 2010

    Hej Thomas.

    Jeg vil ikke på nogen måde drage din troværdighed i tvivl – og jeg kan heller ikke tro, at du har grebet mig i nogle løgne i denne debat.
    Det er et imponerende regnestykke, du har lavet – og det efterlader ingen tvivl om, at du har dit på det tørre. I tidens ånd er jo enhver sig selv nærmest, sin egen lykkes smed etc. etc.
    Desværre er det MEGET få chauffører i Svendborg, der er i stand til at finde sig et job med 5 dagvagter i hver uge for samme vognmand.

    Du har jo tidligere været formand for Chaufførklubben ved Svendborg Taxa og du ved så godt som nogen, at når 3F skal forhandle en overenskomst, skal alle chauffører kunne leve med den – også dem, som slæber sig igennem de stille aftenvagter. Eller har færre vagter end dig.

    Dette bringer mig ind på en lille udeladelse i din i øvrigt helt korrekte beskrivelse af den overenskomst du har valgt at køre under.
    Du skriver: garantiløn kr. 4514,00 pr. uge hvilket svarer til kr. 122,00 pr. time. Du mangler tilføjelsen: garantilønnen beregnes for en hel lønperiode (i Svendborg normalt 14 dage) og GÆLDER KUN FOR FULDTIDSCHAUFFØRER.
    Det er under overenskomstforhandlingerne blevet præciseret af vognmændene, at for at være fuldtidschauffør, skal man køre mindst 5 vagter i hver uge for den samme vognmand. Dvs. flere vagter i den ene uge og færre i den anden: Ikke fuldtidschauffør – 5 vagter i den ene uge for en vognmand og 5 vagter i den anden for en anden vognmand: Ikke fuldtidschauffør.
    Denne definition på fuldtidsarbejde medfører, at langt hovedparten af taxachaufførerne i Svendborg vil være uden garantiløn.

    Det er lidt sølle, at du blæser på dine kolleger, fordi du selv har reddet et godt job i land.
    Din indstilling illustrerer på bedste vis et af fagbevægelsens store problemer i dag: De mest resource-stærke træder uden for fællesskabet og efterlader resten med svækkede muligheder for at opnå anstændige arbejdsvilkår.

    Du kan med sindsro løfte hovedet og stolt kalde dig SKRUEBRÆKKER – for det er det du er.

    Aage Bo Knudsen

  23. heinrich  d. 12 maj 2010

    Nu synes jeg igen debatten viser at mange åbenbart har deltaget i det forligsmøde der er blevet afholdt, så jeg synes nu også at de strejkende chaufføren bør komme med dokumentation på hvad der er blevet sagt på de møder ….

    GammelBo; ovenstående dokumentation handler blandt andet om det du skriver med hvornår vores forhandler har sagt hvad vi betegner som fuldtids arbejde. Du skriver det som om at vores fohandler har sagt at det kræver 10 vagter af 7, 4 time, så jeg synes da bestemt du mangler at fremlægge dokumentation på dette… Nu er det ikke for at vi skal begynde nogen form for mudderkastning, men det jeg har hørt, er at Allan jeres forhandler fra 3F stiller et spørgsmål, der svares på, som han så udlægger på denne måde som du skriver.
    Det jeg hører er noget helt andet, men finder ikke anledning til at skrive en større afhandling om dette, da jeg jo heller ikke var til stede under forhandlingerne.

    Så enten har du været til stede og kan dokumentere hvad der er sagt eller også bør vi alle forholde os til det vi ved med sikkerhed og ikke andet. Selv ved jeg ikke hvem der taler sandt eller måske fortier noget, og netop derfor vil jeg kunne forholde mig konkret til det faktiske.

    Tror at vi alle pt. vælger at tro på alt hvad vi hører fra vores egen forening, fremfor at lade dem som sidder til disse forligsmøder klare de uoverensstemmelser, og så i sidste instans lade arbejdsretten klare de ting som man mener ikke er ok.

    Ser frem til vi alle igen kan komme videre på enten den ene eller anden måde igen.

    Heinrich

  24. taxalars  d. 13 maj 2010

    BEVISER

    Det er jo altid let nok at besvare et spørgsmål med et spørgsmål, og det vil jeg så gøre her, hvor er vognmændenes bevis for at strejken er ulovlig?

    Som tidligere nævnt var jeg ikke med i forligsinstitutionen, men at vore talsmænd har ret i at denne strejke er fuldt ud lovlig, skal ses i lyset af, dels som tidligere nævnt, ville et forbund som 3f vel ikke udbetale strejkeunderstøttelse til de strejkende hvis dette ikke var tilfældet, boden herfor ville blive alt for stor, og dels er dette vel også bekræftet i at vognmændene i lyset af prisen på en bod til dem også vil være alt for stor, så er de nu begyndt at betale regulering af de lønninger som blev udbetalt fra den 1. til 29. marts da strejken startede.

    Dvs at vognmændne havde besluttet at vi skulle afregnes efter Odense overenskomsten fra 1. marts og flere gjorde så dette, i lyset af at de mente at det var denne der gjalt på området, men nu har man indset at sådan fungerer arbejdsmarkedet altså ikke så det er billigere at lave en regulering nu, end at betale den bod man ville blive pålagt i arbejdsretten.

    At der er tale om en efterregulering, beviser også samtidigt at deres påstand om at odenseoverenskomsten er en lønfremgang for medarbejderne, det er en direkte usandhed – hvilket sparer mig for at trætte læserne med tørre tal der viser at en medarbejder som fik udbetalt løn efter odense overenskomsten, ville have fået ca 1600 kr mere efter den overenskomst som vi kørte efter før strejken og her er tale om en 14 dages lønudbetaling.

    Hvis dette ikke er bevis nok, så vil jeg gerne se beviser for det modsatte.

    venlig hilsen
    lars

  25. Thomas Nielsen  d. 13 maj 2010

    Svar til Bo Knudsen..

    Jeg har ikke grebet dig i løgne i denne debat.. Tror heller ikke jeg kommer til det, du har trods alt været her i butikken så længe så du ikke gider løbe med usandheder..

    Ansættelse:
    Man er ifølge vores overenskomst fuldtidsansat når man har 74 timer pr. 14. dag.. Der står ingen steder nævnt at det skal være med 5 dage i hver uge.. Der står 74 timer pr. 14. dag, hvilket jo giver 10 dage á 7,4 time..

    Garantilønnen:
    Du har helt ret at for afløsere er den overenskomst jeg har ikke den bedste for hvis man ikke er fuldtidsansat så får man ikke garantiløn..
    Men for fuldtidsansatte er den nøjagtig lige så god som den der er underskrevet af 3F hos vognmand Søren Madsen.. I begge tilfælde er det beregnet over en periode..
    Så hvis du indkører meget i weekenden bliver det modregnet det du evt. måtte have indkørt for lidt på en hverdag.. Men det er vel også kun fair nok.. Du vil have at vognmanden giver dig garantiløn i hverdagen, men når så der bliver indkørt mange penge så vil du også have fuld udbytte af dem.. Det svarer til at du i hverdagen vil have din garantiløn på kr. 125,00 pr. time.. Men i weekenden hvor du kan indkøre omkring kr. 650,00 pr. time hvilket giver en timeløn på kr. 291,85 der vil du ikke nøjes med din garanti timeløn.. Den holder jo ikke..

    Du har ret i at det ikke er alle chauffører der er lige så heldige som mig at kunne finde 5 dagvagter i hver uge for samme vognmand.. Men i disse tider mener jeg at det absolut må være bedre med nogle vagter frem for slet intet arbejde..
    Hvis vognmændene skal fortsætte med at betale den urealistiske form for dags baseret garantiløn så ved vi alle at det ville resulterer i at chaufførerne ville blive fyret.. Da vognmændene jo ikke kan blive ved mad at have råd til den ekstra udgift..

    Som du selv siger så gælder det for 3F og chaufførklubben om at forhandle en overenskomst som er så god som muligt for så mange som muligt.. Vi ved begge to at man desværre ikke kan tilfredsstille alle lige godt i en overenskomst.. Så man bliver nødt til at lave nogle kompromisser, men det I søger er konflikter.. Her har man tilfredsstillet alle dem med fuldtidsarbejde, hvilket vel også må siges at være ok.. Man skal vel ikke bygge sin overenskomst efter afløsere..
    Som jeres nuværende formand en gang sagde ”man må bøje sig og følge flertallet”.. Hmm – den gælder åbenbart ikke nu..
    Jeg vil tro at vi samlet set er ca. 50 chauffører ved Svendborg taxa.. I er ca. 17 mand der strejker (hvoraf 2 er pensioneret, 1 er startet i nyt arbejde, 2 er der fordi de er blevet truet med eksklusion af 3F).. Der røg det flertal..

    Du siger jeg er mig selv nærmest og blæser på andre.. Der vil jeg give dig delvist ret..
    Jeg er uden tvivl mig selv nærmest.. Jeg har et job jeg er glad for med en løn jeg er tilfreds med, så hvorfor skulle jeg smide det væk..
    At jeg blæser på andre synes jeg så ikke er rigtigt.. Jeg vil gerne kæmpe en kamp i fællesskabet, men det skal være en realistisk kamp med fornuftige og realistiske mål..

    Svar til Lars:

    Jeg har intet skriftligt bevis for at vognmændene har ret i at strejken er ulovlig.. Men jeg tvivler på at de ville ansætte nye folk til at udføre strejkeramt arbejde hvis de ikke var sikker på om det ville koste dem en bod i arbejdsretten senere.. Samt det faktum at jeg ved at følge 3F ville miste en masse penge, så vil jeg gerne have dokumentation for at jeg gør det med et formål..

    Du skriver at vognmænd er begyndt at efterbetale for perioden 1. marts til 29. marts, dette er gået fuldstændigt min næse forbi.. Jeg ved ikke hvilke vognmænd der gør dette..

    At du ikke vil trætte læserne med tørre tal som jeg gjorde forstår jeg virkelig godt.. For du kan på ingen måde sandfærdigt bevise at en chauffør ville have fået udbetalt kr. 1.600 mere på den gamle overenskomst i forhold til den jeg kører under nu..
    Dertil vil jeg gerne sige at snakke udbetalt løn er ikke særligt fornuftigt, da det jo afhænger af fradrag og trækprocent.. Men snak nu hellere brutto tal..

    Hvis indehaveren af den hjemmeside fortælle mig hvordan, så vil jeg meget gerne uploade lønregnskab for mig selv.. Dette vil gøres med samme indkørt beløb på begge overenskomster, så vil du kunne se at jeg får mere med hjem i posen nu end før den 1. marts..

    Jeg giver dig dog igen helt ret i at hvis du laver samme lønregnskab for en chauffør som ikke er fuldtidsansat og som ikke indkører for mange penge, så vil den gamle overenskomst være bedre.. Men igen, hvis vi fortsætter sådan så står der bare mange chauffører nede ved 3F’s arbejdsløshedskasse..

    Mvh
    Thomas Nielsen – stadig tilfreds chauffør..

  26. Aage Bo Knudsen  d. 13 maj 2010

    Hejsa Heinrich.

    Det er altid en fornøjelse at se dine indlæg. Du har en egen evne til at holde debatten på et sobert niveau – det kunne vi andre lære noget af.
    Jeg har i øvrigt i denne forbindelse heller ingen grund til at kritisere Thomas Nielsen.

    Vi er stadig ueninge på adskillige punkter – men det vil jeg gerne have lov at komme tilbage til.
    Vore forhandlere har igen kontakt med hinanden og indtil vi har fået en tilbagemelding fra dem, så der er stadig håb om at opnå en form for aftale.
    Jeg vil derfor ikke risikere at hidse stemningen yderlige op, så ingen indlæg fra mig før vi hører et resultat.

    Med venlig hilsen
    Aage Bo Knudsen